2014-06-27

Portfölj Juni

Ännu en månad har gott. Portföljen gick upp runt 4% vilket är helt klart godkänt. Det var en dag där det gick ner 1.3%, min reaktion? Jag blev glad då jag hoppades att det skulle fortsätta så man kunde köpa billigt. Detta hände inte men tyckte det var ett steg för min personliga utveckling. Hade dock känns bättre om man vet att man klarar 10-20% fall med samma känsla. Då portföljen fortfarande är under uppbyggnad är jag mindre orolig då nya insättningar fortfarande har ganska stor påverkan på det egna kapitalet.

Viktiga händelser i Juni
  • Jag köpte Atea, 140 aktier till 73.25 NOK styck. Atea utgör 5% av portföljen och kommer tillföra 461kr till årets utdelningar och 922kr på årsbasis vid nuvarande utdelning.
  • Jag sålde Swedbank, detta gjorde att en vinst på 542kr realiserades vilket påverkar portföljresultatet positivt med 0.25% och 0.5% inklusive utdelning.
  • Jag köpte Vardia Insurance Group, 340 aktier till 23.6 NOK styck. Vardia utgör 4.2% av portföljen.
  • Jag fick utdelning från Mr Green & Co i form av en inlösen på 390kr.
  • Jag fick utdelning från Phoenix Group på 1546 kr
  • Jag fick utdelning från Awilco Drilling på 1132 kr
  • Jag fick utdelning från Ganger Rolf på 1014 kr (152kr källskatt)
  • Jag fick utdelning från ARCP på 105 kr (15kr källskatt)
Totala utdelningar i år uppgår nu till : 10545
Annonserade utdelningar på innehaven uppgår till: 13350
Yeild on Cost på portföljen uppgår till 7.19%

Portföljvärdet uppgår till 216tkr och aktiefördelningen ser ut enligt följande:


Atea, gillar jag av flera skäll men främst kassaflödet och utdelning. Tycker även att underleverantörer är trygga då de alltid behövs, för de som inte vet, så sysslar de med försäljning av datorer till företag, mjukvara såväl som hårdvara. I Ateas fall har de även en stor marknadsandel när de köper upp företag utöver att växa organiskt. Självklart var jag för snabb med köpet då det gick ner till 68 men hoppas att den går ner igen när jag har nytt kapital att tillgå för att öka.

Vardia Insurance Group, är ett litet försäkringsbolag från Norge med stark försäljning. Än så länge tjänar de inte pengar vilket är lite oroväckande vilket avspeglas i en mindre andel av den totala portföljen. Varför jag ändå valde att ta en position är för att försäljningen behöver gå ner ganska kraftigt för att det ska stoppa dem för att uppnå lönsamhet. Hittills i år har försäljningen ökat och det finns rum för ytterligare ökning eftersom fler kontor blir etablerade. Enligt egen utsago kommer de gå med förtjänst i år och jag ser inga direkta hinder för detta. Vardia kommer jag till skillnad från Atea förmodligen inte att öka i närmaste tiden. Varför det blev Vardia som värde aktie är för att utdelningen kan börja redan 2016, vilket jag har haft svårt att se i andra liknande aktier. Saker att hålla koll på är att försäljningen fortsätter att vara över 60 MNOK per månad vilket de redovisar varje månad så det blir lätt att följa. Ska även hålla koll på att combined ratio fortsätter gå ner mot lönsam nivåer samt att antalet kunder som stannar är hyfsat hög.

Swedbank, är det egentligen inget fel på, men ser ingen egentligen uppsida och ur ett 10 års perspektiv äger jag hellre Handelsbanken delvis då de bör kunna höja sin utdelning över en längre tid. Deras expansion i Storbritannien är också väldigt intressant för fortsatt långsiktigt vinstökning. Handelsbanken klarade även av den senaste kraschen bättre än Swedbank vilket inger viss trygghet. Samtliga av dessa faktorer gör att jag funderar på att ta in Handelsbanken till portföljen och skulle kunna tänka mig ett köp om kursen går ner lite till.

Nästa månad väntas lite halvårsrapporter som kommer bli intressant. Antalet inlägg för egen del kommer förhoppningsvis öka då jag var upptagen med annat i Juni. Funderar på att ta in Seadrill till portföljen men vill analysera det ordentligt innan jag gör något. Annars kan jag tänka mig öka i Atea och Protector om de fortsätter vid nuvarande nivåer eller går ner. En del likvida medel är inte heller helt fel. Snickrar även på om jag ska ta in någon BCD eller CEF, någon som har erfarenhet av dessa tillgångslag? Hur gick det för er Juni? Vad väntar er i Juli?

Trevlig helg och njut av sommaren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar