2017-07-21

En sommarkrönika

Skriver detta på tåget upp till Norrland för att hälsa på släkt. Sommaren lös med sin frånvaro i blåsiga Göteborg och det var inte så illa som man kunde trott att jobba under sommaren. Mycket att göra har gjort att aktier såväl som börsen fallit lite i skymundan. Som tur är jag valt aktier som jag tror på långsiktigt och inte bryr mig om fluktuationer. Historiskt har även min transaktionsmängd varit under viss kritik av mig själv när jag i efterhand sett att jag ofta kunde presterat lika bra eller bättre om jag bara suttit kvar med samma aktier även om en viss förfining av portföljen skett över åren.

Det har lyst lite rött på börsen har jag sett när jag sneglat men portföljen som helhet har presterat helt ok. Vissa nedgångar har gått hand i hand med uppgångar i andra papper. Generellt tuffar verksamheterna på och jag ser få skäll till att ändra innehaven. Efter ett halvår ligger portföljen på +6% vilket verkar vara halvvägs mellan USA och svenska börsen vilket känns rimligt med tanke på min exponering. Även om börsen går dåligt så är det svårt att hitta nya vettiga bolag även om jag skulle vilja läsa lite mer om laxbolagen som verkar blivit drabbat extra hårt. Annars får vi se om vi kan fiska SHB eller NIL nu när de kommit ner något även om det blir en försiktig ökning. Egentligen kanske man ska jobba på tålamodet och vänta?

Augusti kommer bli en tuff månad att producera några inlägg även om jag har ett skrivet sedan innan som kan vara lämpligt att lägga upp. Månaden är fylld med semester och konferens i Australien tätt följt av bröllop i Sverige. Därefter ska vi se om vi kan krossa de sista tentorna som envisas med att förfölja mig och sätta käppar i hjulet för examen. Skam den som ger sig.

Avslutningsvis vill jag önska alla en god sommar :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar