2015-02-22

Kort Om: Mr Green & Co Helåret 2014


Mr Green släppte sin rapport i veckan som finns att läsa i sin helhet HÄR.

Huvudpunkter för Helåret:
  • Intäkterna ökade med 36% till 659 (483.5) miljoner
  • EBITDA ökade med 26% till 134.8 (106,8) miljoner
  • Resultat per aktie minskade till -0.78 (1.65) kr (runt 2.2kr utan jämförelsestörande poster)
  • Utdelning lämnas oförändrad på 1.3 kr för helåret

Huvudpunkter för Q4:
  • Intäkterna ökade med 28% till 174,8 (135,9) miljoner
  • EBITDA minskade med 9,4% 17 (18,7) miljoner (pga höga kostnader)
  • Aktiva kunder minskade med 6% till 80655 (85887) stycken (pga färre freespins)
  • Aktiva kunder ökade i Q4 med 23% i jämförelse med Q3 där de hade 66266 kunder
Skattesmällen
Skattesmällen är och har varit ett stort frågetecken. Resultatmässigt tog de kostnaden förra året medan kassaflödesmässigt kommer det in på övriga kostnader för rådgivningskostnader och i balansräkningen har de valt att dela upp den totala kostnaden på 108 miljoner på två skulder. Där de redovisat 30 miljoner som kortsiktiga skulder (betalas inom ett år) och 79 miljoner som långsiktiga skulder (betalas efter ett år). Detta är i linje med en eventuell återbetalningsplan som de kan behöva betala som de då reserverat. Som jag trodde kommer inte allt behöva betalas tillbaka direkt vilket gör att Mr Green inte kommer att ha några problem att betala tillbaka det.

Framtida intjäning
Rensat för skattesmällen har intjäningsutvecklingen varit smått otrolig och bättre än de större spelbolagen. Intjäningen (kassaflöde från verksamheten) ökade med 92% till 147 (76.5) miljoner för helåret. I resultatet ovan för 2013 på 106 miljoner ingår även pengarna som togs in när bolaget noterades. Kassaflödet från investeringsverksamheten har minskat till -57 miljoner från -28 miljoner förra året (rensat för intäkter från noteringen). Negativa delen delas upp på utvecklingskostnader som ökade med 83% till -43,6 (-23,8) miljoner. Detta är dock en ganska nödvändigt post för att fullfölja Mr Greens strategi. Den andra delen är förvärv av bolag på -5.7 (-) miljoner och förvärv av materiella och immateriella anläggningstillgångar på  -7.9 (-4) miljoner. Samtliga poster bör vara bra för framtiden men det är viktigt att de gör värdeskapande förvärv.
Hittills har förvärven hjälpt både på mobilutvecklingssidan samt möjligheten att betala via iPhone. Efter rapportperiodens utgång gjorde de även ett köp i Italien som kommer möjliggöra spellicens på den Italienska marknaden.

Efter kostnader från finansieringsverksamheten blev kassaflödet 90 miljoner eller 2.5kr per aktie vilket gör utdelningen på 1.3kr i linje med utdelningspolicyn om att 50% av kassaflödet delas ut. I år blev nivån 52%, där nivån var på 46% inklusive noteringsintäkter och 61% exklusive noteringsintäkter. De har för närvarande 155(4,32 kr/aktie) miljoner i kassa vilket känns ganska stabilt. Utdelningen sker inte förrän 20 Maj och tills dess bör de ha tjänat ihop utdelningen igen för en bibehållen kassa som med råga täcker skattesmällen.

Kostnader ökade ganska mycket under Q4, marknadsföringen tar en större del då investeringar nu har historiskt gett mer kunder under nuvarande kvartal (Q4) samt framtida kvartal. 2 miljoner av kostnaderna kommer från preliminär skatt till Storbritannien då de förväntas få licens snart. Från och med Q1 2015 kommer skatten att sär redovisas i resultaträkningen vilket är trevligt.

Reflektioner
Något tråkigt så har VD Mikael Pawlo valt att avgå som VD. Jag har ingen aning om varför och tycker det är något suspekt då det borde finnas mer att göra i bolaget som VD. Han ska dock föreslås till styrelsen vilket känns tryggt även om jag gärna sett att han var kvar som VD, då jag tycker han gjort ett bra jobb. Den nya VDn Per Norman som börjar snart har jag tyvärr inte någon åsikt om men en kort koll på hans LinkedIn så ser det helt OK ut. Någon läsare som vet kanske?

Som vanligt har jag svårt att uppskatta vad marknaden tänker. Det är lätt att säga i efterhand att den gick onödigt mycket upp men varför sålde jag inte? Egentligen tänkte jag aldrig så mycket på det då jag tycker närmaste tiden kommer innehålla mycket brus och att om några år kommer det bli en mycket bra investering även om den fallit efter senaste.

Caset är egentligen oförändrat. Ett bolag som över tid kommer växa snabbare än marknaden och de andra spelbolagen medan de ger en hyfsad utdelning medan man väntar på uppvärdering. När jag gissade på en högre utdelning tänkte jag inte på att den förra utdelningen delvis finansierade via emissionsintäkterna. Så länge de gör värdeskapande förvärv så kan utdelningen gärna vara på samma nivå även om det är trevligt med ökande utdelning. Priset får gärna fortsätta gå i sidled medans bolaget utvecklas (värdet ökar). Jag tycker fortfarande att de ska handlas mot viss rabatt mot de andra spelbolagen som över tid borde försvinna. Skattesmällen gjorde dock att det kommer ta ett halvår/år längre. Jag är dock tryggare med innehavet nu än vad jag var för ett år sedan.

Nu blev denna genomgång något teknisk och om något var oklart får ni gärna fråga. Tankar om Mr Green och rapporten? Skattesmällen måhända?

12 kommentarer:

  1. Intressant inlägg och tack för det arbete du lägger ned. Vi har tidigare diskuterat just Mr. Green och jag är mer sugen nu efter denna dipp på en alldeles "okej" rapport. Likaså om de får tillstånd i Storbritannien ökar deras tillväxt och spridningen på flera marknader borgar för en större trygghet i företaget.

    Mer och mer intresserad av en post på 5 % av min portfölj och låta den ligga. Det är antingen det eller köra samma med Starbreeze, där en uppvärdering bör komma inom 10-12månader. Frågan är dock om Mr. Green inte är ett mer tryggare företag, då de har bra kommunikation, växer organsikt medan vi ser Unibet och Betsson mer tappa fart.

    Vad gäller nya VD:n ställer jag mig lite frågande. Vet föga om denne och frågan är om han var ett "snabbt bekvämlighetsurval" eller om han de facto klarar av att styra detta skepp?

    Vad ser du som största farorna för bolaget just nu?

    Ännu en gång: Tack!

    /Sofokles-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att det uppskattas :)

      Jag förstod först varför de var negativt då kostnaderna ökat mycket men läste min egna Q3 sammanfattning och såg att detta varit en trend sedan tidigare pga de söker licenser. Glöm inte att de söker licens i Italien också vilket bör komma mer info om i Q1 2015.

      Osäker på om Mr Green kommer värderas upp så snabbt. Jag tror att skattesmällen kommer tynga ett tag. 6-24 månader är väl min gissning och jag har funderat på om jag ska byta till något annat bolag men det finns inte så mycket annat roligt.

      De annonserade VD bytet för ett halvår sedan så jag tror inte de stressar allt för mycket, och han hade en del erfarenhet, men vi får se. Faror? Från början har det varit att de 60'-80' användarna skulle byta produkt men eftersom kvartalen gått har de fått visa att de faktiskt har en bra produkt. Det som är största faran är väl att de agerar på få reglerade marknader och att det kan komma fler skattesmällar i framtiden. Detta jobbar de på att fixa genom licenser. I mitt investeringsantagande så har jag ställt 0 utestående skulder som ett bra skydd mot vissa osäkerheter. Likaså kan dåliga förvärv av större storlek (då de hittills har varit små med mindre påverkan) skada än del men med gamla Bettson gänget i styrelsen bör den risken ha minskat.

      Radera
  2. Tack för ett intressant inlägg! Har faktiskt börjat fundera om man skulle ha ett bolag i spelbranschen som är mer konjunkturokänsligt. Har dock inte kollat på mr Green än, tycker du att den är attraktivt värderad i nuläget? Inte så många bolag som är det idag..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att det fångar intresset :)

      Funderade precis själv på detta, problemet för mig har alltid varit att jag alltid köpte för högt vid mitt första köp. Därför agerar Mr Green sänkte nu. Men rent krasst är den attraktivt värderad nu. Jag hade väl köpt mer, dock har spelbolagen inte alls en likadan inlåsningseffekt som tex. försäkringsbolag har. Likaså har bolaget ännu än inte allt för lång historik och det är fortfarande viss osäkerhet med Skattesmällen samt nya VD, litet bolag osv. Jag tror väl på en intjäning på 3kr/aktie för 2015 så P/E 12, så rent siffermässigt är den attraktiv men frågan är om övriga faktorer motiverar dagens värdering. Jag kan nog tänka mig öka om kursen går ner några kronor.

      Radera
  3. Oklart för mig varför d skall växa snabbare än marknad, care to elaborate?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det härstammar väl delvis från högre marknadsföringskostnader för att bygga upp ett namn. Sedan handlar mycket av spelen (enligt dem, har ej själv provat) om en bra spelupplevelse så att pengarna blir sekundärt. Detta gör att de som är kunder spelar mer, de har även en "grön" profilering som kan attrahera kunder (sätta tak för tid och pengar som kan spenderas mm.). Sedan har vi mycket utveckling för mobil som väntas växa snabbare än vad online spel gör som för nuvarande representerar 30% av intäkterna. Under både 2013 och 2014 har de växt snabbare en de andra svenska spelbolagen som i sin tur också växt snabbare än marknaden. Bör erkänna att jag kollar mer på vad siffrorna har sagt om produkten än faktiska recensioner, även om en snabbkoll visar över lag positiv respons.

      Radera
  4. Utöver skatteeffekter vid omreglering av marknader har jag även oroat mig för hur stigande marknadsföringskostnader kan påverka marginalerna (det känns svårt att differentiera sig på många andra vis än reklam) för Betsson, vilket är spelbolaget jag äger. Hur ser du kring detta för Mr. Green?

    Jag såg dock vid en snabb koll att dessa hade minskat från 2014 jämfört med 2013 vilket kändes överraskande, med tanke på att Mr Green fortfarande befinner i en relativt "tidig" fas i sin tillväxt - några tankar kring detta?

    Passar på att skamlöst göra reklam för ett kort inlägg där jag försökte jämföra just marknadsföringskostnader mellan Unibet/Betsson/Mr.Green, om än något amatörmässigt :)
    https://skrivarkiv.wordpress.com/2015/02/14/marknadsforingskostnader-for-spelbolag/
    Tack för bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul med fler bloggare, ska ta mig en titt :)

      Jag har själv undrat varför de inte fortsatte med en marknadsföringskostnad på 40% men gissar att de marknadsför sig så gått det går. Problemet med onlinespel är att det är otroligt lätt att byta aktör och jag vill minnas att jag såg att de som spelar har ofta konton på 2-3 olika webbplatser. Det handlar mycket om att få in nya kunder för att ersätta de som försvinner och helst då behålla så många som möjligt så länge som möjligt. Men tanken är att som kostnaden som procent av intäkterna ska gå ner mot Bettson/Unibet nivån. Där finns en del dolt värde om man vill kalla de det då Mr Green skulle tjäna desto mer med mindre marknadsföring. De lägger fortfarande mycket mer på marknadsföring än Bettson/Unibet (och får mer tillväxt) så det är nog som det ska vara.

      Läste ditt inlägg och var något förvånad att Betssons kostnader ökat såpass mycket. Har intäkterna ökat mer än för Unibet om de då har direkt korrelation? (gissar att de inte har det)

      Radera
    2. Intressant resonemang med att se det som ett dolt värde, gillar det. Frågan är dock om det inte skulle påverka omsättningen negativt med mindre marknadsföring, och därmed radera ut resultateffekten som kostnadsminskningen fått.

      En annan teori jag har är att marginaleffekten på marknadsföring kanske avtar med mängden marknadsföring, så att Mr. Green får mer "bang-for-the-buck" genom att man som konsument får reda på att de överhuvudtaget existerar, medan ex. Unibets marknadsföring blir mer av en påminnelse.

      Snillen spekulerar... :)

      Det är tyvärr lite svårt att jämföra intäktsökningen mellan de bägge bolagen då den (ffa för Betsson) i mycket är väldigt uppköpsdriven. Man skulle då på något vis behöva justera för ev förvärvad intäktsökning. Betsson har ju även en annorlunda marknadsföringsstrategi på så vis att man medvetet väljer att ha en mängd olika varumärken (jag har förstått det som åtminstone ett tvåsiffrigt antal) som marknadsförs separat, men ligger på samma tekniska plattform - till skillnad från Unibet som främst arbetar med Unibet & Maria Bingo som frontar.

      Radera
    3. Får ursäkta för sent svar. Jag gissar på att det är "bang-for-buck" tänket som gör att de inte plöjer mer pengar i marknadsföring. Alltså att effekten av mer marknadsföring inte kommer göra så mycket.

      Jag har alltid tyckt Unibet varit mer framgångsrik på det sättet att de kan växa organiskt. Dock verkar Bettson multi-brand strategi funka ganska bra likaså. Time will tell.

      Radera
  5. Gillar MrGreen, deras sida, utdelningsandel och tillväxt. De är inte jättestora än och skattesmällar som den i österrike slår hårt. Hur stor andel av deras försäljning är på reglerade marknader tro?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen andel per Q4 2014 skedde på reglerade marknader, i varje fall inte med licens även om jag gissar att folk från reglerade marknader spelar på sidan. Storbritannien lät dock som en färdig deal, vilket vi kommer kunna se i Q1 2015 (där de då visar skattekostnader för SB/reglerade marknder). Även Italien verkade vara på gång. Risken är mindre nu än för ett år sedan men frågan är väl fortfarande om det är nog. Tror gått man kan vänta ett halvår/år till om man är intresserad.

      Radera