2015-07-16

Kort Om: Atea Q2

Atea släppte sin rapport (och presentation) för Q2 2015 igår. Marknaden verkar ha gillat rapporten och aktien steg med 5%. Jag tycker som vanligt tvärtemot marknaden att det inte var en särskilt bra rapport, o andra sidan tyckte jag den tidigare nedgången var en överreaktion så vi kanske är överräns, jag ångrar dock lite att jag inte ökade på under 70kr.

Huvudpunkter för Q2:

  • Intäkter ökade 14.4%, till 6842 (5981) miljoner
  • EBITDA minskade 11.2%, till 157 (177) miljoner
  • EBITA marginalen minskade till 2.3% (3.0%)
  • Kassaflödet minskade med 447 miljoner till -22 (425) miljoner
Att marginalerna och intjäning skulle minska var dock ganska väntat efter att de annonserat en mutskandal i Danmark som gäller en del förre detta anställda. Detta har dock påverkat försäljning negativt i Norge och Danmark om jag tolkat rätt. De håller delvis på att återbygga förtroendet med kunder och även med en del kostnadsbesparingar i båda länderna. Atea är ett bolag som behöver kunna vara ganska flexibelt då marknaden är något instabil. De verkar dock hantera det bra och den stora volymen de hanterar gör att de ändå bör gå med plus vilket är bra. Jag är även glad att andra segment presterat över förväntan för att delvis motverka den negativa utvecklingen i Norge och Sverige.

Största negativa nyheten var väl egentligen att de belånat sig med ungefär hela utdelningen. Så det lilla de minskade på belåningen förra kvartalet försvann helt. Visserligen är jag för belåning om det går till rätt saker men långsiktigt blir det ohållbart att belåna utdelningen och caset bygger på att utdelningen kan bibehållas med kassaflödet. Där belåning används för förvärv och återköp av aktier. Detta kan dock ha hänt med tanke på den mängden aktier de återköpt då de var snabba med att köpa egna aktier när priset var under 70kr vilket kändes lämpligt, speciellt då belåning kostar dem runt 3,5% och utestående aktier kostar dem nära 9%. Synd bara, att de inte återköpte mer då de fortfarande inte har motverkat den utspädning som sker p.g.a. optionsprogrammen, som jag i sin tur funderar på om de inte är för givmilda med.

Atea fortsätter att göra bra förvärv. Baltneta UAB köptes i April och påverkade resultatet positivt omgående vilket är trevligt. De ger även bolaget en större närvaro och bredare utbud i Litauen. Köpeskillingen låg på 10.4 miljoner Euro och EBITDA låg på 2.2 mijoner EUR vilket blir P/EBITDA på under 5 vilket är trevligt. En del av kostnaden tas inte direkt då extra +/- tillkommer beroende på hur bra bolaget presterar så det ligger i säljarnas (som sitter kvar i bolaget) intresse att fortsätta göra bra ifrån sig.

Allt som allt var det inget dramatiskt i rapporten även om jag vill hålla ett öga på att belåningen inte sticker iväg allt för mycket. Belånar de utdelningen nu ser jag gärna att den  minskar igen under sista kvartalet då större delen av intäkterna kommer in för ett +/0 scenario vad gäller kassaflöde och utdelning. Jag tycker väl som nämnt att Atea under 70kr är ganska attraktivt, jag är lite sugen på att öka nu men då portföljandelen är nära 8% av portföljen så känns det tillräckligt stort. 

2 kommentarer:

  1. Ateas kassaflöde är generellt koncentrerat till q4 så jag drar inte allt för stora växlar på q2 som var lite speciellt förra året.

    Min känsla av rapporten är ungefär som din och det som oroar mig är främst hur stora problem vi får se i Danmark och om bruttomarginalen i Norge kommer att vara fortsatt pressad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm, vet inte om det är bra eller dåligt att man får se vad som händer i Q4 men det känns ju bra att de inte går lika mycket back under de första kvartalen. Q2 förra året var vad jag förstod en försenad eller tidig intäkt.

      Vad tror du om belåningen? Vet att vi snacka om det lite då förra kvartalsrapporten släpptes. Jag vet att jag var för belåning med tanke på låga kostnader och beroende på vad de används till, återköp tex. som jag nämnde ovan. Men jag vet inte riktigt vad brytgränsen går, det skulle vara om de är nära på att inte fylla kravet för deras lån gissar jag vilket var 2,5xEBITDA om jag inte minns fel.

      Radera