2015-08-10

Månadsköp och SDRIP


Då jag ska flytta hemifrån till slut så kommer desto mindre kapital gå till investeringar, även om min förhoppning är att jag kommer kunna fortsätta lägga undan några slantar så lär det inte hända inom närmsta månaderna då jag inser mer och mer vikten av buffert då en del större utgifter kommit fram under senaste månaden. Därmed är jag otroligt glad att jag laddat upp med buffert under året. Jag ska inte säga att det aldrig är för tidigt att buffertspara men oavsett är buffert viktigt för allmänt välmående och finansiell trygghet.

Nog om det, i brist på månadssparande eller om det blir något lär det ligga på några hundringar är frågan vad man ska göra då. Tidigare har jag köpt för ganska stora summor (för att minska courtage kostnader) jämfört med vad jag då nu kan röra mig med. Vi börjar med det som fortfarande kommer göra att jag kan investera på börsen, nämligen utdelningar. Med lite överslagsräkning snittar jag runt 700kr i månaden från utdelningar, exklusive alla svenska bolag då de endast ger utdelning en gång om året och blir därför svårt att räkna med för ändamålet. Min tanke är att jag ska använda mig av SDRIP eller Selective Dividend ReInvestment Plan. DRIP är alltså bolag som erbjuder ägare att få utdelningen i form av fler aktier till viss rabatt. Eftersom DRIP inte erbjuds i Sverige så går detta tyvärr inte att göra. Nordnet och Avanza har dock varit trevliga med att sänka courtage kostnader vilket gör att det är ganska lätt att själv använda sig av SDRIP.

SDRIP är egentligen att fördra framför DRIP. SDRIP förutsätter att man då får in utdelningar under en månad och sedan köper några få aktier i ett bolag som man själv väljer. Fördelen med detta är att man då inte automatiskt återinvesterar utdelningar i övervärderade bolag. Utan när man väljer själv så kan man välja de bolag som är lägre värderade. Min plan som jag redan delvis börjat med är att varje månad köpa den aktie som är lägst värderad enligt min bevakningslista för runt 700kr. Detta blev t.ex. Handelsbanken som jag köpte 5st av i Juli och i Juni blev det ett flertalet mindre transaktioner.
Ett dilemma då är att när jag har kassa vill jag gärna använda den. För att motverka detta så hade jag tänkt börja månadsköpa. Fördelen med detta är att det blir lättare att köpa ett bolag varje månad, framförallt blir det lättare när man inte behöver tveka över om jag borde öka i 4-5 bolag.

Till mitt förtret misslyckades jag självklart direkt med detta och det blev 2st mindre köp redan denna månad. Visserligen var ett av köpen ett bolag som börjat närma sig min första "köpspärr", med andra ord slutade den vara övervärderad men kvalitén i bolaget gjorde ändå att jag ville initiera en liten position i ett ok värderat bolag. Tydligen borde jag sätta något slags datum i månaden för inköpet för att undvika mängdköp och faktiskt få ut en annan fördel med månadspar eller SDRIP vilket är Dollar Cost Averaging (finns det svenskt uttryck?), alltså att inköpskursen kommer snittas ner över tid då jag tänkt köpa bolagen när de går under nuvarande inköpspris. Datumet lär bli runt den 20nde varje månad då utdelningarna från månadsutdelarna hunnit trilla in då.

Månadsköp kommer även förhindra mig från att göra mig av med den kassa jag har då jag hellre vill ha den eventuella dippen. Dippar återkommer alltid vilket jag själv märkt av med två år på börsen. Att vara fullinvesterad med så mycket övervärderade bolag på börsen känns något onödigt. Därför öronmärker jag kassan för att spenderas när bättre tillfällen infinner sig.

Det kanske även bör nämnas är att denna strategi är väl lämpad att använda tillsammans med hur jag tyckte man kunde bygga sig en egen portfölj som likt en fond har mycket innehav som fick något fel namn med hur man bygger en egen fond. Till skillnad från när det inlägget skrevs så kan man nu även köpa utländska innehav till en mindre summa. Jag kan även rekommendera mer bra läsning om SDRIP från DivdendMantra.

Vad tycker ni om månadspar/investering och SDRIP?


3 kommentarer:

  1. Kul med flytten! Buffert är bra att ha =)

    SvaraRadera
  2. Härligt när det rör på sig :)

    Jag gillar mikroinvesteringar i aktier gärna med selektivt återinvesterade utdelningar. Kolla exempelvis Aktienovisens sida. För min del tror jag det är framtidens ersättare till fondsparande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag följer Aktienovis sida men stort intresse då det är väldigt inne på samma spår och intressant att se hur det går.

      Radera