2014-11-02

Kort Om: Protector Forsikring Q3


Protector släppte sin rapport och presentation för Q3 häromdagen som finns HÄR. Jag tycker det var en väldigt trevlig rapport även om marknaden inte tyckte samma. Det är en del andra bloggare som också följer Protector som har sammanfattat väl (Aktiefokus, Vägen till Frihet). Jag vill dock ha lätt tillgång till mina egna tankar kring rapporten och även vissa av resultaten jag kollar på.

Generellt gick combined ratio ner till 89% från 93.4% förra året vilket är hänförligt till lägre cost ratio samt claims ratio. Resultat från försäkringsverksamheten låg på 47.4m (21.1m) en ökning med 120% i Q3. Hittills i år har de tjänat 189m (150.9m) från försäkringsverksamheten vilket är 2.2nkr per aktie och täcker mer än väl utdelningen även om investeringsportföljen skulle prestera sämre. Jag har gissat på en utdelning för året på 2.3nkr då de har gott om kapital över och det är inte omöjligt att de delar ut mer än 50% av vinsten. Det som talar emot är den eventuella ingången i ett annat land samt att kraven för hur mycket pengar försäkringsbolag kommer att höjas nästa kvartal så vi får se hur mycket som måste avsättas till det.

Någon nämnde att de rapporterar förmodligen Sverige/Danmark tillsammans för att inte behöva visa hur dåligt det går för Danmark. Detta kan säkert stämma men i så fall så verkar Sverige väga upp för detta. Tyvärr verkar CR fortfarande vara över 100% för SV/DK men de bidrar fortfarande med float till investeringsportföljen och likaså intäkter och likt amerikanska försäkringsbolag finns det en del vinst att hämta även där. För övrigt har SV/DK ökat GWP med 160%, 191% i lokala valutor och de ska ha nått kritisk massa vilket är trevligt. Sedan årets start har de skrivits premier för 500 miljoner, strax över dubbelt så mycket som förra året. Sverige och Danmark har bidragit med den totala tillväxten på 26% med 16% och lär fortsatt stå för en tvåsiffrig tillväxt även nästkommande två åren.

Det rapporterade även att de undersöker möjligheter för expansion i ett fjärde land. Jag tycker det är bra att investera vidare i verksamheten och att de är kapitalstarka nog att testa på. Det kan även finnas mycket potential i andra länder. Ett orosmoln är att det tagit lång tid med Sverige och Danmark, 4 respektive 3 år och om Danmark har ett tag kvar så kanske man bör fråga sig hur duktiga de är på att identifiera nya länder. Deras lågkostnadsmodell bör ha potential och det är intressant hur de jobbar främst organiskt, vilket också medför att det kan ta längre tid att nå positiva resultat.

Sist men inte minst är investeringsportföljen som ökat med 1 miljard (23%) sedan förra året och GWP i år för egen räkning ligger på 1.3 miljarder där då större delen gått till investeringsportföljen, faktiskt lite osäker på vad de gör med resterande, avsättningar? Investeringsportföljen gick väldigt dåligt i Q3 om man jämför med Q3 förra året vilket medförde en sänkning av prognosen för resultatet för helåret. Vad jag tyckte var intressant var att med en miljard mer än förra året så behövs mindre procent i avkastning för att nå samma resultat till oss ägare. Till exempel YTD så har de tjänat 223,3 miljoner (4.9%) mot 172,9 miljoner förra året (4.7%) eller 50 miljoner extra med samma procentuella avkastning. Det var nästan väntat att det skulle gå mindre bra för portföljavkastningen med den senaste turbulensen i marknaden. Långsiktigt är jag inte så orolig dock och resultatet är något dopat pga det goda investeringsresultatet vilket jag inte riktigt tänkt på tidigare.

Missade jag något viktigt?

1 kommentar:

  1. En bra sammanfattning tycker jag och i linje med mina tanker.
    Vad gäller utdelningsnivå ska det bli mycket intressant att se hur de gör. Precis som du säger har de täckning för utdelningen enbart genom en lönsam försäkringsverksamhet och nu har ju börsen utvecklats norrut igen vilket, om det fortsätter, skulle kunna bli trevligt för oss aktieägare.

    SvaraRadera