2014-01-27

Utdelningar

Utdelningssäsong närmare sig sakta men säkert. Eolus vind sista dag för utdelning var igår och idag sjönk kursen 3kr, att jämföra med utdelningen på 1.5kr. Ytterligare ett exempel på utdelningens påverkan av kursen i ett litet bolag med mindre tillväxt möjligheter. Känns som de borde ha tillväxt möjligheter men som jag nämnt tidigare så lär jag göra likadant med Softronic då jag egentligen inte ser någon annan fördel med det bolag. Det finns bättre konsultbolag, Avega group som jag kollade på häromveckan. Tieto om man vill ha ett stabilare konsultbolaget. Stabilare som i ett större bolag då.

Öresund gick ut med att de ska dela ut Bilia-aktier. En för varje 10:de Öresund aktie. Utdelningen blir då runt 16kr per aktie vilket blir runt 10% i utdelning. Men då kommer frågan vill man ha Biliaaktien? Öresund minskar även sitt substansvärde, blir Öresund lika attraktivt som innehav? Med Bilia aktien har man två alternativ. Sälja för att få pengarna direkt, även om courtage tillförs. Eller ta utdelningen från Bilia när man ändå håller på och i sin tur kanske hålla den en längre tid eller hålla tills efter utdelningen.

Creades gör istället att man kan använda en inlösen rätt. Om jag fattade rätt så byter man en Creades aktie mot en Avanza aktie och 38kr. Man får en inlösenrätt för varje 14:de Creades aktie man äger och inlösenrätterna kan man sälja/köpa. I slutänden blir avkastningen 5% med kurserna från 21 januari.

I övrigt har börsen blivit billigare och funderar på att använda mina likvida medel för att vara fullinvesterad under utdelningsperioden. Problemet blir om något billigare med bättre avkastning dyker upp och jag inte har några likvida kvar. Sen vet man inte heller om börsoron är över eller ej. Tänkte vänta ytterligare några dagar för att se om man kan komma över något trevligt bolag ännu billigare. Främst ligger Avega group och Diös eller Castellum i kikaren. Om Awilco Drilling eller MRG går ner mer kan jag tänka mig på att snitta dem lite då jag köpte dem båda under rusning. Båda är snart på det lägsta de varit på en längre tid.

Imorgon kommer även Swedbanks rapport ut vilket ska bli intressant. Utdelningen väntas höjas men om marknaden skulle överreagera åt fel håll kan jag tänka mig att köpa lite mer där likaså.

Vad tycker ni? Vilken typ av utdelning vill man ha? Ska man vara fullinvesterad under utdelningssäsong?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar