2014-09-16

Uppdatering för Iron Mountain

Revidering av min analys vad gäller finansiell ställning
Iron Mountain som jag analyserade HÄR verkar det som att jag måste revidera mina tankar om deras finansiella ställning som jag i början, till mitt förtret, märkte var ganska mycket lägre än vad jag önskar i mina bolag. Jag funderade även på att helt sälja av mitt innehav då finansiell ställning egentligen är bland det viktigaste i ett innehav för att minska risken för kapitalförlust. Således bör ett bolag med en dålig finansiell ställning exkluderas från investeringsmöjligheter. Då jag ville veta mer och grävde lite i fotnoterna på deras SEC-filing blev jag glatt förvånad av att hitta mer information om deras finansiella ställning.

Problemet låg i att jag inte visste om hyran för de fastigheter som Iron Mountain hyr, räknades in i ränteteckningsgraden då hyran på fastigheter kan bli en gömd skuld om man väljer att redovisa ränteteckingsgrad för lån separat. Vad jag hittade fotnoterna var då att de har en kostnadstäckningsgrad (fixed charge coverge) på x2.5 vilket är långt över de x1.5 de behöver för att få behålla samma ränta på sina lån. Detta inkluderar både ränteutgifter samt hyra på fastigheter. Än så länge har de därmed gott om utrymme för fortsatt tillväxt och minska belåningen samtidigt samtidigt som de växer. Med en något lägre utdelning än väntat bör även de minska på den höga hävstången de har i temporärt för i år bli något mindre vilket borde medföra snabbare takt till lägre hävstång (mindre räntekostnader) och möjlighet till höjd utdelning.

Sammantaget så får Iron Mountain 3/5 istället för tidigare 2/5. 3 är fortfarande gränsfall för en investering men jag tror att de kommer förbättra sin finansiella ställning inom 1-2 år. Sedan får fastighetsbolag automatiskt -1 på min skala då de kan ha högre hävstång än vad jag vanligtvis är trygg med.

Utdelningarna annonserade
Utdelningarna för året bestämdes nyligen och finns mer utförligt HÄR. Utdelningen för andra kvartalet kommer att delas ut den 15 oktober för de som äger aktien den 23 september. Utdelning ligger på 0.475$. Iron Mountain förväntar sig att fortsätta kunna dela ut samma mängd i framtiden även om aktieantalet ökar som det gör i special utdelningen, detta medför en årlig utdelning på 1.9$ (13.56 kr) eller 5.4%. Detta är lite lägre än vad jag trodde från början men de har förmodligen gjort så här för att behålla lite krut till special utdelningen. Det medför även potential till fler höjningar i framtiden.

Special utdelningen ligger på 3.62$ (25.69 kr) och betalas ut 4:de november till de som äger aktien den 26 september. Efter avskiljningsdatumet kommer ägare få ett formulär där de blir tillfrågade om de vill ha aktier (80%/20%) eller bara pengar (0%/100%). Det är till detta de behövde behålla lite krut förmodligen. Jag kommer att välja att få aktier då jag utöver att det är ett bra bolag, tror att aktien kommer gå ner mindre än utdelningen. Med dagens aktiekurs kommer jag att få 6st aktier, vilket kommer öka utdelningen med 80kr och detta får jag helt gratis :)

Utöver ovannämnde utdelningar kommer det även in en utdelning för tredje kvartalet som är i samma storleksordning som ovan (0.475$) och en extra utdelning för att betala ut mellanskillnaden från den utdelning som redan skett i år och hur mycket de egentligen skulle delat ut som en REIT, då deras REIT status är retroaktiv från och med den förste januari 2014. Denna extra utdelning bör ligga på 0.41$ eller något mindre om aktieantalet ökar mycket. Sammanlagt ligger utdelningarna för året på 5$ eller 14%. Q4 utdelningen kommer tydligen skattemässigt komma in under 2014 i USA, frågan är hur det hanteras i Sverige. Det känns som svensk skatt dras från ISK i detta fallet vid utbetalningsdatumet.

Jag är något osäker på om jag kommer att kunna välja på aktier och cash hos Nordnet då jag inte vet hur de hanterar dessa ärenden, någon som vet?
Övriga tankar om IRM? Är de rimliga antaganden om deras finansiella hävstång? Bör jag kräva mer av mina innehav? Hur gör ni?

4 kommentarer:

  1. Hej,

    Jag äger inte Iron Mountain men vill gärna dela med mig av mina erfarenheter av att äga Banco Santander hos Nordnet.

    Santander har skripdividend där man får välja mellan aktier eller cash i utdelning. I dessa lägen är det oftast bäst att välja aktier då det blir en liten NE varje gång. Problemet är att Nordnet vill ta en administrativ avgift för att man tar emot aktier istället. Det var ingen liten avgift heller utan 500$ per år! Inget som man som småsparare hostar upp med för att optimera sin utdelning.

    Så mitt råd till dig att att kolla med Nordnet innan utdelningen avskills och om du får samma svar samt inte sitter som jag i vanlig depå med en del reavinst så flytta till en annan nätbank som har bättre avtal. T.ex. avanza kör inte med dessa avgifter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linus,

      Tack för infon! 500$ låter löjligt mycket så ska verkligen kolla upp. Låter dock som jag ska välja cash för säkerhets skull. Får helt enkelt köpa fler aktier om det är vettigt pris för utdelningen.

      Radera
    2. Ja det var några turer fram och tillbaka. Först fick jag ta aktier men årsskiftet 13/14 hörde de av sig att det kostade 500$ om jag var intresserad av att fortsätta. Tror de drog i rejält för att avskräcka.

      Radera
    3. Fått svar efter lite epost fram och tillbaka med Nordnet. Tydligen kan man få återinvesterade utdelningar men det kostar då 50 euro per transaktion (utdelningstillfälle). Utdelningen från IRM blev tydligen automatiskt 100% cash vilket är synd för det hade varit roligt med fler aktier men ska inte klaga över 3,62$ per aktie, speciellt med dagens valutaväxling :)

      Radera