2014-08-13

Kort Om: Awilco Drilling Q2 2014

Idag kom andra kvartalsrapporten från Awilco Drilling. Intäkterna fortsätter öka eftersom dayrates ökar, 66.3 MUSD mot förra kvartalets 63.7. Intjäning efter skatt minskade dock pga skatten för oljeriggar har dubblerats vilket nämndes i Q1 rapporten att det skulle hända. Den nya skatten gällde från och med den första april vilket innebär att den nya skatteffekten visades fullt ut och det är denna skatt som bör förväntas i framtiden. Skatten låg på 7,224 MUSD eller 21.7% och Awilcos vägledning är 20-21%. En annan negativ påverkan kom från högre avgifter till pension för arbetarna vilket ökar Capex med runt 3 MSUD om man jämför med föregående kvartal (1 MUSD skillnad jämfört med Q4 2013).

Soliditeten minskade från 81% till 72% hänförligt till deras nya lån, dock är räntetäckningsgraden fortsatt hög. Det nya lånet ligger på 125 MUSD och har en ränta på 7%, 5 miljoner ska betalas tillbaka varje halvår utöver ränteutgifter. Totala räntekostnader under kvartalet var 4.8 MUSD och påverkades negativt av en engångspost på 2.9 MUSD för att återbetala det gamla lånet i förtid.

Resultatet per aktie blev 0.87 USD vilket ger en utdelningstäckning på 75%. Runt 0.1 USD per aktie är en engångspost för räntan som nämndes ovan vilket gör att kvartalets normala intjäningsförmåga landar på 0.97 och en utdelningstäckning på 84%. Då intäkterna framöver kommer att öka tror jag att de kommer att kunna täcka en större del av utdelningen med intäkterna. Just nu har de även runt 1.3 USD per aktie i kassa som kan täcka mellanskillnaden mellan utdelning och intäkter.

Största negativa påverkan är egentligen den nya skatten vilket gör att Awilcos mål på att dela ut $1.25 per aktie och kvartal är högst osannolikt. Tror att 1.15 USD är en hållbar utdelningsnivå vilket ändå ger nästan 17% i direktavkastning. I conference call kom det fram att de håller på att diskutera om ändring i skatt vilket kan realiseras i en skatt på 15% vilket skulle betyda att nuvarande utdelning bör klaras utan större problem.

Något som jag missat tidigare är att Awilco's riggar är bland de nyaste inom semi-submersible segmentet. De blir ännu mer attraktiva med tanke på uppgraderingarna som utförs- och som kommer utföras i slutet av 2015. Detta gör att de har goda möjligheter för att få nytt kontrakt när det befintliga slutar. Detta ser man delvis i att Awilco har möjlighet att ta mycket betalt för sina tjänster.

Förlängning av kontraktet med Hess för Wil Hunter kommer besked komma i Oktober. Blir beskedet godkänt kommer större delen av 2016 vara klart med hänseende till fasta kontrakt, annars kan Awilco hitta andra möjligheter. Efter att ha fått reda på att det finns större möjlighet till nya kontrakt efter 2015 än vad jag trodde funderar jag på att öka i bolaget. Kursen har gått ner något sedan den rusade i Juli och 18% direktavkastning är väldigt trevligt utöver möjlighet till uppvärdering.


Tankar om Awilco?

Källor:
Q2 Rapport, Presentation och Conference call

13 kommentarer:

  1. Jag tycker det låter inte alls bra med höjd skatt. Men blir sänkning så är det nog köpvärt nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, skatteökning påverkade mer än jag trodde. Om den går ner något kopplat med något högre intäkter kan det nog funka bra. 1 USD per kvartal är fortfarande en ganska gedigen utdelning om de skulle behöva dela ut på detta kvartalets resultat.

      Radera
  2. Awilco är fortsatt attraktivt. Är främst orolig över marginalernas hållbarhet. Visst finns det inträdesbarriärer men marginalerna är trots allt groteskt höga. Sen är förstås prospekteringsbranschen extremt cykliskt med alla risker som det innebär. Bra att Awilco har utmärkta riggar, vilket bör underlätta i konkurrensen. Främst ovanstående som gör mig lite skraj men samtidigt är en 17-18% utdelning mycket attraktivt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marginalerna är lite kluriga. Vad jag förstår byggs inte liknande riggar längre då det är bättre att bygga riggar för djuphavs borrning. Utöver att det är kapitalintensivt att bygga riggar så finns det ungefär lika många riggar som det finns platser att borra på vilket gör att det är väldigt hög risk att börja konkurrera. Utöver att marginalerna skulle minska så tror jag inte det blir värt det. Verkar även finnas viss reglering inom Stor Britanniens vatten som gör att det är svårare att borra där. Att något skulle hända med hela branschen är nog min största oro men än så länge i oljerelaterat är det runt Mellanöstern som drabbas och det gynnar aktörer som inte är där. Blir även intressant att se hur dayrates kommer ligga 2016 och framåt. Kan blir dumt om oljebolagen inte vill betala lika mycket.

      Radera
    2. Nä man blir liten sugen på att utöka något i bolaget =). Man får se vad som sker.

      Radera
  3. Jag är absolut sugen på att öka. Vet någon varför aktien går ner idag? Är det inte innehav vid dagens slut som ger utdelning (dvs att priset borde gå ner imorgon)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ex-dividend är idag eller som Avanza kallar det att den handlas utan utdelning idag även om de var sena med att lägga upp det. Konstigt nog gick den bara ner halva utdelningen, vid tidigare tillfällen har den gått ner utdelningen inom 2-3 dagar för att sedan återhämta sig över tid. Får se om det händer samma nu. Själv ökade jag något i Fredags så jag kunde ta del av utdelningen.

      Radera
    2. Aha ok, då var det jag som missat.

      Radera
  4. Vill gärna höra vad du har för tankar på den senaste tidens kraftiga nedgång och insiderförsäljning. 20% ner sedan rapport (ca), dags ta förlust och avsluta eller tillfälle öka kraftigt nu när det är nära ATL typ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första kursnedgången var bara allmänt brus. "Insiderförsäljning" då de egentligen är aktier som bytt hand blandägarna som jag förstått det tror jag är ett typiskt tillfälle när man borde köpa då nyheten inte påverkar bolagets intäkter i det minsta. Jag hade tänkt köpa mer men i brist på likvida tänkte jag vänta på utdelningen för att se om jag ska öka. Jag hade även hoppats på att den gått ner ännu mer som den nu gjort.

      Motargument i mitt huvud är att jag bara investerat drygt ett år och kanske inte vet så mycket jag tror jag vet. Likaså är det redan 15% i min portfölj och jag debatterar huruvida den operationella risken tas ut av den stora rabatten eller ej. Oljepriset funderar jag också på men tror det kan gå ner ganska mycket ner utan att påverka. Tror inte heller det kommer gå mycket lägre.

      Dock känns det onödigt att sälja då man vet lika mycket nu som för ett år sedan och hade jag inte haft 15% av portföljvärdet där skulle det vara ett lättare beslut att köpa mer. Nu "tajmade" jag dåligt och köpte strax innan utdelning.

      Hmm, kanske borde jag göra nytt inlägg för att bjuda in till mer diskussion. Hoppas detta hjälper iaf :) Hur tänker du?

      Radera
    2. Ångrar att jag inte sålde på x-dagen då det bara sjönk ca 2% de första timmarna. Nu ligger jag med en rätt bra förlust som bär mig emot att ta. Det känns självklart omotiverat med den stora nedgången och kursen borde ju gå upp igen. Skulle dom inte få förlängning på avtalet som går ut slutet 2015 så lär ju kursen sjunka än mer dock. Känns väldigt jobbigt med så stort beroende på enstaka händelser och jag har inte hittat några spekulationer på hur företaget planerar fortsätta om det inträffar.

      Radera
    3. Ja, det är väl det som blir den operationella risken. Även om de verkar stå sig bra inför framtiden men ganska nyligen uppgraderade riggar lär man inte bli lugn förrän de faktiskt fått nytt kontrakt. Som du säger är det alltid tråkigt att ligga på minus och detta innehav är nog det enda som jag inte vet om det finns om 10 år så det blir svårare att utnyttja prispress. Ser inget skäll till att sälja just nu dock, kan ta emot utdelningar ett år till medans jag väntar på uppvärdering. Likaså kan det bli ganska bra om de får nytt kontrakt eller blir uppköpta men lite tråkigt att spekulera.

      Radera
  5. Till viss del är jag frestad att öka bara som en kort position då det borde komma en motreaktion efter det så överdrivna raset. Hade nog gjort det om jag inte haft en post redan med det bär ju alltid emot när man sitter på minus (även om det är ologiskt)

    SvaraRadera