2014-08-30

Portfölj Augusti

Augusti var en ganska lugn månad och portföljen gick i sidled likt börsen i helhet. Nedgångar i de nordiska bolagen kompenserades mer än väl av uppgångar i övriga. Några utdelningar avskildes också men de kommer inte ses fören nästa månad. Det kom även rapporter från majoriteten av mina innehav som överlag var positiva. Då jag nu har konton på både Nordnet och Avanza blir kontoutvecklingen lite svårare att följa. Man märker hur depån hos Avanza går bättre procentuellt då nytt kapital sätts in i annan depå. Avanza grafer och översikt är helt klart lättare att överblicka och majoriteten av mina innehav ligger där med en utveckling i år på +34%. Samtidigt ligger utvecklingen på Nordnetkontot på +10% på 3 månader. I framtiden kommer jag få räkna ut utvecklingen på egen hand vilket är roligt men det blir inga fina grafer. Totalt ligger utvecklingen på insatt kapital på +28.7% och direktavkastning från insatt kapital på 7.14% för året.

Viktiga händelser i Augusti:
  • Jag sålde Ganger Rolf, 3 månaders innehav gav -5% (+3% inklusive utdelning) och en förlust på 712 kr realiserades vilket påverkar det totala portfölj resultatet marginellt negativt. Försäljningen minskar utdelningen på årsbasis med 1014 inklusive källskatt.
  • Jag köpte Awilco Drilling, 75 aktier á 156.0 nkr. Köpet kommer att tillföra tillföra 2239 kr i utdelning på årsbasis. Köpet gjorde att Awilco drillings vikt i portföljen ökade från 10.4% till 14.8%.
  • Jag sålde Statoil, 9 månaders innehav gav 29%(+35% inklusive utdelning) och en vinst på 3087kr realiserades vilket påverkar det totala portföljresultatet positivt med 1.2%. Försäljningen minskar utdelning på årsbasis med 562kr inklusive källskatt. Valutaeffekter på köp/sälj var +6%. 
  • Jag köpte Vardia, 400 aktier á 30.5 nkr. Köpet påverkar ej utdelning på årsbasis då de ej ger utdelning. Köpet gjorde att Vardias vikt i portföljen ökade från 5% till 9%.
  • Jag fick utdelning från Statoil på 142 kr (21 kr källskatt)
  • Jag fick utdelning från ARCP på 108kr (16 kr källskatt)
Övriga händelser:
  • Awilco Drilling annonserade utdelning på 1.15 USD (7.68kr) för andra kvartalet 2014 vilket blir 1726kr totalt för mitt innehav.
  • Pheonix Group annonserade utdelning på 0.267GBP (3kr) för första halvåret 2014 vilket blir 1613kr totalt för mitt innehav. Mina tankar om rapporten Q2/H1 2014. Kortfattat går de från klarhet till klarhet.
Totala utdelningar i år uppgår nu till : 10703
Annonserade utdelningar på innehaven i år uppgår till: ~14500
Utdelning på årsbasis uppgår till: 18067
Portföljvärdet uppgår till 262tkr och ser ut enligt följande:


Ganger Rolf såldes då jag inte ser hur Fred Olsen Energy (FOE) kommer kunna ta tillbaka  allt för mycket tappad mark (pga gamla riggar) och likaså uppvärderas som Ganger Rolf/Bonehur caset delvis bygger på. Även om jag tycker den förnyelsebara energin är intressant så tappar de en del med sina andra segment.

Pengarna från Ganger Rolf försäljningen gick till att öka i Awilco Drilling som jag skrev lite tankar kring rapporten här. Då jag tror att de borde kunna få nytt kontrakt med den riggen som bara är bokad till slutet av 2015 så tror jag att de kommer fortsätta kunna dela ut i ungefär samma nivå som tidigare i en längre tid vilket gjorde att jag ökade något.

Statoil var tänkt som ett långsiktigt ägande i ett undervärderat bolag. Sedan köpet kom en enorm uppvärdering då de annonserade att de skulle minska Capex och börja dela ut mer. De skulle även börja dela ut kvartalsvis. Först valde jag att inte sälja då en YoC på 5.5% inte är helt fel men vid jämförelse med andra bolag bör jag dock använda den faktiska direktavkastningen som nu är runt 4% vilket gjorde att andra alternativ bör vara bättre investeringar. Jag valde därmed att ta hem vinst på 29% vilket är mer än godkänt på ett 9 månaders innehav.

Vardia som jag ökade i skrev jag om här. Tror det kommer gå bra och rapporten gjorde mig tryggare i investeringen.

Det blev ingen månadsinsättning då jag vill kombinera lönen med en del från CSN som inte kommer förrän den första september. Funderar starkt på Kinder Morgan (KMI) som ersättare för Statoil med lägre värdering och större tillväxt, även om Statoil är något stabilare tror jag KMI kan bli en bättre investering. FSIC och Vardia funderar jag också på men tror att jag tar in dem senare. Jag har även startat en ny blogg på engelska då jag fick förfrågan samt att jag gillar att skriva på engelska. Dock något svårt att motivera skrivandet utan läsare så om man vill (och är bloggare) får man gärna lägga till den i sin lista :) Innehållsmässigt kommer jag nog skriva om mina amerikanska innehav och lite andra tankar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar