2014-03-04

Portfölj Februari

Kanske lite sent men kan vara lämpligt att uppdatera hur portföljen ser ut. Försäljningar under februari var min spekulativa post i Starbreeze. Tydligen var de goda nyheterna redan inprisad och sålde till strax över "break even" då jag med dagens syn på aktier inte ser någon stabil intjäningsförmåga i bolaget och ser det som ett rent förhopningsbolag vilket jag vill försöka undvika. Även om de faktiskt tjänar pengar är det långt ifrån garanterat att de kommer i framtiden. Med denna försäljning och försäljningen av Softronic så fick kassan lite påfyllnad. Angående Softronic så blev YoC 7.16% och påverkar portföljens resultat positivt med 0.4%. Softronic kommer hållas under bevakning men känner inte att jag förstår mig på branschen samt tillväxt potential inom närmaste tiden och väljer att avvakta för tillfället.

Köp under perioden blev Sparebanken Øst och Nolato. Finns intresse har jag skrivit mer om dem här. Eftersom jag börjat känna mig tryggare i mina investeringar så såldes en del fonder av och de gav likvida för att ta en position i Bahnhof som jag skrev om här. Jag gillade även vad jag såg i Protector Forsikrings rapport och ökade innehavet något då rapporten inte ökade kursen något nämnvärt. Protector blir därmed mitt största innehav. Utdelningsökningen var trevlig och med mitt GAV får jag 8.26% direktavkastning.

Portföljen steg totalt 6% under februari vilket är 1 procent bättre än SIX30 Return Index vilket är klart godkänt. Väljer att jämföra med detta index då jag vill se om jag hade gjort bättre i att investera i Avanza ZERO vilket framtiden får utvisa. Det är inte riktigt en jämn jämförelse då jag inte bara investerar i Sverige men tycker det är intressant att veta. Alla rapporter är nu ute och den rapporterade utdelningen på hela portföljen ligger på 5.5%. Awilco och Statoils eventuella utdelningar är inte inräknande då de ej är rapporterade. Likaså kommer justeringar behövas eftersom växelkursen ändras vid utdelningsdatumet.
Här är min portfölj för Februari och varje innehavs storlek idag:


Här är varje innehavs storlek justerat för mitt GAV:




Som kanske syns står Protector Forsikring för största plus och Mr Green för största sänke med 38% plus respektive 25% minus. Är osäker på vilka grafer som är intressanta. Vinster och förluster är aldrig realiserade förrän försäljning så ur den synpunkten är den andra grafen av större intresse. Speciellt då jag främst letar högutdelning. Eftersom jag i framtiden tänkte försöka hitta mer tillväxt blir den första grafen av större intresse dock.

Övrigt så är börsen väldigt emotionell vad gäller Ryssland och vi får se vad som händer i slutändan. Awilco köptes utan utdelning idag och gick ner fem av sina 6.6 NOK som delades ut vilket är trevligt. Frågan är om detta beror på halvdålig likviditet men den var ner mindre än 5 NOK större delen av dagen. I februari blir det någon försäljning och nytt köp och får se när jag hinner skriva om det. Läser även Security Analysis för att främja mitt kunnande mot att bli en investerare.

Tankar om graferna? Portföljuppdateringen? Något som saknas som är av intresse vad gäller grafer eller information? Tankar om innehaven?

2 kommentarer:

  1. Verkar vara väldigt mycke action o beslut, är det det medvetet många transaktioner i din filosofi eller har blivit så? O hur tånker du kring d?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är inte den första som påpekat och det är helt rätt. Det är verkligen inte tanken. Problemet var att innan jag kommit fram till en investeringsfilosofi jag tycker funkar för mig, hade jag redan hunnit göra en del köp som jag inte hade gjort nu med tanke på bolagens framtid. Så just nu blir höga transaktionskostnader en bieffekt av att jag blir bekväm med innehaven såväl som börsen.

      Målet är att hyfsat snart ha en portfölj jag är nöjd med samtliga innehav och kan hålla dem över en längre tid så att de enda transaktionskostnaderna blir köp med likvida medel som tillförs av utdelningar samt nya insättningar.

      Håller just nu på att fila på investeringsriktlinjer krav som jag ska försöka följa och funderar på om det kan hjälpa att som vissa andra bloggare bara göra ett köp i månaden för att begränsa antalet aktie köp. Ett mål för 2014 var att "bara" utföra 26 transaktioner och att 2015 max göra 18, får se om jag får anledning att justera eller ej.

      Radera