2017-01-22

Mål för 2017


Nu när 2017 har börjat är det dags att sätta lite mål. Då jag inte haft så mycket tid för bloggen så skrev jag tydligen inte ner några mål för 2016 vilket även hade mycket med att jag inte visste om jag skulle jobba, plugga eller resa under sommaren vilket skulle påverka eventuella sparmål signifikant.

Kort kan man väl säga att målen för 2016 var:
  1. Göra klart examensarbete och avsluta resterande kurser.
  2. Hitta ett jobb som gärna fick vara relaterat till min master utbildning
  3. Investera eventuella extra likvider utöver det jag behöver utöver resor och leverne.
Kort kan man säga att 1 och 2 gick halvbra då jag klarade första delen på båda men inte andra. Även om det finns hopp om att 2 blir sant då jag lobbat på jobbet för att få arbeta med lite andra saker. Tredje punkten gick väl bra men det är väl relativt. Jag reste ganska mycket under året, Afrika resan skrev jag om, sedan var jag även i Asien under hela juli månad. Detta utöver avsaknad av inkomst gör att jag spenderade nästan allt jag tjänade under året. Men de övriga likvida (några tusen) har gått till portföljen.

2015 skrev jag även om några mål för det året som ändå har lite relation till målen för 2017(länk). Så här i efterhand kan jag se att jag ändå lyckades hyfsat med mina mål för 2015. Jag skrev inte 6 analyser vilket vid närmare eftertanke är ett tufft mål då jag lägger mycket mer tid på analyser än tidigare i ett hopp om att öka kvalitén. Mina transaktionsmål gick i krass när jag flyttade över utländska innehav till KF vilket kostade en del. Jag skrev ändå en del inlägg men 150% studietakt tog död på 6 inlägg i slutet så jag föll på mållinjen där. Resandet kom in på under budget då jag pluggade mycket och de resor som blev av blev subventionerade. Buffertmålet klarade jag likaså.

Av kuriosa läste jag mina mål för 2014 (Oj, vad ung jag var i aktievärlden) 2014 hade jag det orealistiska avkastningsmålet på 10-12% vilket ändå uppnåtts men framåt är jag glad om jag avkastar medelvärdet för börsen (runt 7%) och med risk för nedgångar kommer närmaste åren inte se lika bra ut även om jag trodde 2016 skulle bli dåligt så ibland har man fel.

Nu till det intressanta, 2017!

Portföljmål:
Under året anser jag att det var väldigt många transaktioner vilket kräver aktivitet vilket jag egentligen inte vill lägga massa tid på även om det är lite roligt. Mitt mål från 2015 är för övrigt roligt då jag hade ett långsiktigt mål på under 0.5% men lägre courtagekostnader har gjort att jag vill minska på det desto mer. Då det kostade 0.38% 2016 så framöver ser jag inte att 0.25% kommer bli några problem, för 2017 är målet att courtagekostnader uppgår till max 0.25% (långsiktigt under 0.1%)

Att kolla på aktiekurser lite mer sällan är också något jag vill göra mest för ytterst sällan gör någon skillnad vilket gör att extra kollen något meningslöst. Då jag dessutom renodlade portföljen under hösten 2016 så finns det inte mycket att kolla på. Att jag behöver logga in ibland är för att det är ett lätt sätt att bevaka de egna bolagen (genom att kolla på nyheterna och inte kursen) så väl som kolla på andra case.

Utöver detta har jag inga mål angående portföljsammansättning då den beror helt på värdering. Annars blir det följande mål för portföljen (år som jag uppskattar att uppnå målet):

  • Utdelningar för portföljen ska öka organiskt med över 5%
  • Inhämtade utdelningar senaste 12 månaderna ska nå 24000(2019)
  • Belåningsnivån ska vara under 10% och räntan för lån bör inte överstiga 1% som jag nämnde här.

Privatekonomiska mål:
Det är lite dumt att basera dessa mål på kortsiktig mål så jag försöker mig på några mål på längre sikt så får jag utvärdera hur det går efterhand (t.e.x nästa år).
  1. Betala av topplån (2018)
  2. Betala av privata skulden (2020)
  3. Ha under 70% belåning (2023)
  4. Bygga upp en buffert på 6 månaders utgifter (2019)
  5. Uppnå en sparkvot som överstiger 50%
Först och främst, nu när jag köpt lägenhet har jag tagit på mig en del skulder där jag hade turen att få ett fördelaktigt lån av päronen. Första målen är att betala av de lånen i en någorlunda aggressiv takt.

Nu när jag tjänar pengar till slut (lite sjukt) efter att ha studerat hela livet har jag funderat lite över mål. Jag vet redan varför jag vill spara som jag nämnde lite om här (länk). Jag har uppskattat mina månadskostnader till runt 8 tusen så mål storleken ligger runt 45 tusen. Borde jag vara aggressivare här?

Ett annat större mål är att jag vill även spara 50% av min lön efter skatt i buffertspar/amorteringar och investerande. Detta kan bli ganska svårt och beror väl främst på hur mitt resande kommer se ut. Om jag kan resa en del med jobbet så kommer det självklart dra ner på kostnaderna. Men jag tror det är ett bra mål så får vi se hur det går. Redan i november kunde jag börja lägga undan 50% av lönen och december hade 64% (p.g.a lite bonusar) så det är inte omöjligt.

Blogg mål:
Bloggmässigt hoppas jag kunna snitta två inlägg per månad och som vanligt med fler analyser vilket är görs svårare när jag har svårt att hitta intressanta case. 2016 blev det endast en större analys, en andra skrevs sent på höstkanten men förutsättningar ändrades i bolaget vilket gjorde att den nu kommer i år. Dock är analyser väldigt beroende på intresse då de ändå tar en del tid att skriva. Sedan är det en del bolag i min portfölj som jag gärna skrivit om men flera har gått upp en del vilket gör dem mindre intressanta. Jag kanske borde göra lite kortare analyser i brist av tid?

4 kommentarer:

  1. Jag tycker produktionsmålen med bloggen är lite konstigt. För mig är det viktiga med bloggen 1) retroaktiv utvärdering 2) avslappnande nöje och 3) bolla idéer. Utifrån antalet transaktioner verkar det som att bloggen inte täcker ditt investeringsagerande och blir det särskilt kul med krav på dig? (vissa personer tycker det och andra gör det inte men bara du kan svara på det).

    I övrigt gillar jag målen. Att resa som student är en mycket givande erfarenhet och med tanke på hur mycket mer du förhoppningsvis tjänar nu så har pengarna gjort mer nytta som nöje än sparande.

    Att spara aggressivt och satsa på en karriär nu är en bra idé. Jag har precis gått från "tjäna pengar efter examen" till "småbarnsår" så jag har liter perspektiv både från mig själv och vänner. Mitt stora råd är att undvik löpande vardagskostnader (bil, äta ute osv), spara aggressivt och spendera tid på att göra en del storslagna saker med vänner även om det kostar.

    Personligen ångrar jag lite att jag drog på mig bil, hög hyra på villa och långa pendlartider tre år för tidigt. Det har varit trevligt på sitt sätt men jag hade hellre umgåtts mer med vänner och optimerat sparkapitalet inför småbarnsåren (en extra månadslön i utdelning hade suttit fint). Däremot ångrar jag inte några av de resor vi gjort under samma period.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för input! Du har nog rätt angående bloggmålen även om det var mer för mig ett mål att lägga lite mer tid på bloggen. Att lägga tid på bloggen brukar naturligt falla bort om det blir tråkigt eller av något annat skäll. Att bloggen inte täcker mitt investeringsagerande är kanske ett mål jag snarare skulle lösa (alltså att jag skriver mer utförligt om mina transaktioner). Speciellt nu när jag har som mål att minska på antalet transaktioner.

      Ja, jag tänker mig att det är lättare att spara aggressivt nu och även hålla nere kostnader. Det blev några månader när jag började med ökade kostnader men sedan dess har jag dragit ner det till ungefär den nivån jag var på när jag pluggade.

      Resandet är jag verkligen inte missnöjd med och det ger lite extra motivation att vara sparsam resten av året. Sedan är stor skillnad på sparsam och snål och jag lever inte direkt dåligt. Men det är skönt att ha boendet fixat och med låga kostnader därtill närmaste åren för att öka på intäkterna.

      Radera
  2. behöver du ett lån? Maila oss remy.credit111@gmail.com
    Maila oss remy.credit111@gmail.com
    Hej Hur mår du idag?? Behöver du ett brådskande lån nu inom de närmaste 6 - 12timmarna nu utan stress eller fördröjning REMY. CREDIT är här för att lösa alla dina problem idag ger vi ut lån på 2% ränta maila oss nu för dina brådskande lån
    Maila oss vi har ett lån till dig via e-post nu {remy.credit111@gmail.com} whatsapp: +46769618757
    Maila oss remy.credit111@gmail.com
    Vi har ett lån till dig
    REMY.INC

    SvaraRadera
  3. Anna-Lena22 november 2021 15:24
    VI HAR ETT LÅN TILL DIG ANSÖK OM ETT IDAG OCH VAR GLADA VI ÄR HELA FÖR DIG FR ALLA LÅNTYPER kontakta oss via e-post: remy.credit111@gmail.com
    Hej Behöver du ett snabbt lång- eller korttidslån med en relativt låg ränta så låg som 2%? Vi erbjuder företagslån, personliga lån, bostadslån, autolån, studielån, skuldkonsolideringslån etc. oavsett din kreditvärdighet.
    Personliga lån (säkra och osäkra)
    Företagslån (säkra och osäkra)
    Konsolideringslån och många fler.
    Kontakta oss för mer information om låneerbjudande så löser vi ditt ekonomiska problem du har ditt lån inom 6 -12 timmar. kontakta oss via e-post: remy.credit111@gmail.com
    Vi har ett lån till dig

    SvaraRadera