2018-02-18

Uppföljning och uppdatering av mål

Sådär vid årets slut är det även passande att se över målen jag haft. Jag hade tänkt publicera detta betydligt tidigare (oktober) men tidsbrist och ändrade omständigheter gjorde att det snabbt blev inaktuellt. Dock har det gått väldigt bra, främst p.g.a en uppvärdering av lägenheten (som jag är skeptiskt till) men det är trevligt att bli av med topplån (såväl som privatlån). Nedan är mina mål som jag satte för ett år sedan och även vilket år det var planerat att nå dem:
  1. Betala av topplån (2018)
  2. Betala av privata skulden (2020)
  3. Ha under 70% belåning (2023)
  4. Bygga upp en buffert på 6 månaders utgifter (2019)
  5. Uppnå en sparkvot som överstiger 50%
Topplån och privat skuld
Jag var på ganska god väg att betala av mitt topplån när jag hörde med banken om det gick att bli av med det helt då lägenheten kanske ökat med värde. Dock visade det sig att lägenheten gått upp med nära på 20% på 9 månader. Jag är tveksam till att jag verkligen kan få sålt det till detta pris men jag blev glad över att bli av med topplånet. Lite senare kom jag även på att jag kunde utöka lånet till banken och betala av min privata skuld. Så första två målen är avklarade, om än på lite annat sätt än jag trott.

70% belåning
Just nu ser det ut som att jag kommer ha under 70% belåning 2021 exklusive extra amorteringar. Jag ser lite skäll till att behålla detta målet då det är såpass långt bort och om jag ser att räntan börjar öka lär jag öka min amorteringstakt. Likaså om värdet på lägenheten minskar och belåningsgraden ökar så lär jag även öka amorteringstakten.

Buffert på 6 månaders utgifter
Högre intäkter och tur med resor via jobbet har gjort att jag kunnat lägga undan mer i buffert än jag trott. I teorin kunde jag se så att den blir färdigbyggd till mitten och kanske till och med början av 2018. Dock funderar jag på om jag verkligen behöver såpass stor buffert, jag har nu 4 månaders buffert på sparkonto, alltså 40 tusen. Sedan brukar jag se att jag har runt 10 tusen på kontot av skäll som jag kommer in på mer nedan. Jag känner mig även ganska trygg i min anställning. Vad tror ni?

Sparkvot på över 50%
"Sparkvoten" har sett ganska bra ut och över 50% alla månader utom i Mars och Juli vilket har påvisat behovet av en del likvida som kan användas på resor etc då de månader jag inte klarat målet är när jag rest. så utöver en buffert för oförutsedda händelser behöver jag någon slags buffert eller kassa för förutsedda utgifter men som inte är regelbundna men större i karaktär. Frågan är bara hur stor denna bör vara. Jag har nog tänkt att den ska vara runt 10000 vilket är ungefär vad en längre flygresa kan kosta alternativt två veckor utomlands. Stannar jag längre än två veckor hinner jag antingen avvara mer innan resan eller så får jag helt enkelt ta från bufferten.

Sparkvoten för året ser ut enligt nedan:

Som synes har 2017 varit präglat av amorteringar och buffertsparande. För 2018 vill jag lägga till ett mått av vad som investeras snarare än vad som går till sparandet även om jag fortsatt vill att minst 50% av nettolön ska gå till amortering och investeringar. Under 2017 har jag i snitt investerat 19% av min inkomst. Målet för 2018 blir att ha en investeringskvot på minst 40%  samt en sparkvot på 55% vilket jag tror kommer att bli tufft, delvis då jag redan nu vet en del saker som kommer kosta en del men det är bra att ha något att sikta på vilket gör att målet även är något jag vill uppnå över tid.

Över längre tid vill jag även att portföljen växer och utdelningarna som jag tar emot från portföljen. Generellt vill jag att utdelningarna bör öka över tid. Sedan kan det bli svårt i år när både Protector och Pandora minskade sina utdelningar (som jag tyckte var bra i båda fall). Med förbehåll för att det blir ett trubbigt mått sätter jag ändå det som mitt tredje mål, om inte annat än för att kunna följa upp detta i framtiden.

Under 2017 andevände jag belåning sparsamt och det blev främst att det användes då köp av ett bolag inte klaffade med försäljning av ett annat om jag hade tankar att bytta bolag i portföljen. 136 kr betalades i ränta under 2017 vilket påverkade resultatet marginellt. Även om jag har en högre investeringskvot vill jag fortfarande inte ha en högre belåning på portföljen. Detta kan komma att ändras något i framtiden.

Sista målet är att jag vill förbättra hur jag följer upp mina investeringar. Både avkastning men även reflektera vad som hänt med bolaget och om mina tankar när jag köpte stämde överens med vad som hänt. Detta ska främst ske genom ett inlägg på bloggen som jag hoppas det finns tid till att skriva.

Så följande mål har jag för 2018 och framåt:
  1. Uppnå en sparkvot som överstiger 55%.
  2. Uppnå en investeringskvot som överstiger 40%.
  3. Utdelningarna från portföljen ökar över tid.
  4. Ha en belåning på portföljen som understiger 10%
  5. Dokumentera försäljningar mer noggrant och reflektera över utfallet.
Något mål som saknas eller kan vara intressant att följa upp på om ett år? Vad tror ni om mina buffert tankar?

7 kommentarer:

  1. Bra och lagom utmanande mål! Gillar som tumregel att spara runt 50% av lönen.

    Lite väl saftig buffert eller? Jag kör 2 månaders utgifter som buffert, känner att min anställning och inflöde av lön är så pass stabil att det räcker, därtill har jag även 3 månaders uppsägningstid och A-kassa.

    Med vänliga hälsningar
    A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej A, tack för kommentaren. Hoppas också de blir lagom utmanande.

      När det kommer till buffert så har jag A-kassa men funderar på att gå ur denna samt fack eftersom jag blir tryggare i min anställning och får en bättre finansiell ställning. En större/starkare buffert är en del i detta.

      Sedan tycker jag inte 4 månaders utgifter är lite och om jag skulle flytta de pengarna till portföljen så skulle påverkan vara marginell sett mot tryggheten jag tappar. Med bufferten jag har nu borde jag klara större utgifter (t.e.x. nya vitvaror) eller ett längre resande utan att behöva sälja något i portföljen vilket är främsta målet.

      Radera
    2. 4 månaders utgifter är nog väldigt sunt, speciellt med den trygghet och flexibilitet som den ger,för att aldrig hamna i en situation där man måste nalla av portföljen.

      Jag tror jag räknade ut att 12 års inbetalningar till A-kassan motsvarande en utbetalning från A-kassan om jag skulle bli uppsagd. Tycker det är en billig försäkring,har akademikernas A-kassa.

      Jag har precis köpt lägenhet också, så för mig har rätt mycket pengar blivit upplåst i lägenheten men det känns rätt bra med dagens värderingar på börsen samt att jag nu bor väldigt nära Stockholm där jag jobbar och vill bo.

      Radera
    3. Tror inte jag tänkt på det på det sättet men det är ändå en billig försäkring för vad man får ut. Ser dock att sannolikheten för arbetslöshet med mitt yrke och branch som ganska låg och att jag överlag inte kommer ha behov av den delen. Sedan är ju andra delar av facket värda att ta i beaktning också men jag väntar oavsett något/några år till med det beslutet.

      Jag tycker 6 månaders utgifter som är rekommenderat är att ta i men 4 månaders buffert känns lagom.

      Jag känner igen det det med lägenhetsköp (ett år sedan för mig nu). Jag tror boende i bra lägen kommer vara bra om man ändå måste köpa boende. Jag är inte så farligt orolig för egen del då det inte kommer vara svårt att hyra ut en etta i hyffsat läge i en studentstad (och storstad?) i Göteborg om jag inte skulle vara nöjd med försäljningspriset. Men riskfritt är det inte heller.

      Radera
  2. Ett enkelt sätt att få 1-2månaders extra buffert är ett kreditkort. Kan man använda till att betala akuta saker medans man likviderar tillgångar för att få fram cash (eller väntar på försäkringskassan), kostar inget med t.ex. Preem. Själv sparar jag till större löpande utgifter typ bil och heminredning, inte just buffert, men skiter det sig finns 6månads utgifter där just nu så det är ett sätt att öka bufferten utan att igentligen spara pengarna utan bara jämna ut utgifterna. Funkar bra för mig iaf då det är sällan många stora utgifter görs samtidigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Logi, ett bra tips som jag redan använder för att sprida på större utgifter något (genom att skjuta upp dem en månad). Mitt egna buffert utfall ser betydligt värre ut än det faktiska kassaflödet.

      Radera
  3. Hej, Jag heter Claudia Klein, jag är finansansvarig, jag ger lån och andra finansiella tjänster och jag representerar Spotcap Global Financial Services.

    Spotcap Global Financial Services är ett heltäckande och pålitligt låneföretag och vi erbjuder alla typer av finansiella tjänster som; Privatlån, företagslån, bolån och många fler. Om du är i stort behov av några lånetjänster kommer jag att råda dig att kontakta min firma via | spotcapglobalservices@gmail.com | eller skicka ett sms på WhatsApp via: +31642117819 | och har ett lån på ditt konto inom 24 timmar eftersom vi tillhandahåller utmärkta lånetjänster över hela världen.

    Vi erbjuder både långfristiga och kortfristiga lån, säkrade och osäkrade lån och även du kan låna upp till 15 miljoner euro till en ränta på 3 % årligen med en återbetalningstid på 1 till 30 år. Mitt företag hjälper dig att uppnå en mängd olika mål med ett brett utbud av låneprodukter.

    Jag erkänner det faktum att att få ett legitimt lån alltid har varit ett stort problem För individer som har ekonomiska problem och behöver en lösning på det, har många människor det så svårt att få aktielån från sina lokala banker eller andra finansiella institutioner p.g.a. hög ränta, otillräckliga säkerheter, skuldsättningsgrad, låg kreditpoäng eller andra orsaker

    Inga fler väntetider eller stressiga bankbesök. Vår tjänst är tillgänglig 24/7 - du kan få ett lån och slutföra dina transaktioner när och var du än behöver det

    Vi tillhandahåller 24-timmars lånetjänster i världsklass. För frågor/frågor? - Skicka ett e-postmeddelande till | spotcapglobalservices@gmail.com | eller skicka ett sms på WhatsApp via: +31642117819 | & Få svar omedelbart

    Din familj, vänner och kollegor behöver inte veta att du har ont om pengar, skriv bara till oss så får du ett lån.

    Din ekonomiska frihet är i dina händer!!

    SvaraRadera