2014-01-05

Sammanfattning 2013

Året är slut sedan några dagar tillbaka och som första inlägg tänkte jag sammanfatta året som gått. Jag öppnade konto i Juli 2013. Hade jag lagt in allt på en indexfond då hade jag legat +15% men det är lätt att vara efterklok. Jag började i slutet på Augusti och köpte då AstraZeneca och Axfood. I efterhand var det inga dumma köp. Jag var dock väldigt försiktig då jag ville lära mig. Problemet var att jag spenderade runt 3 lax per aktie. Detta medför att för att gå med förtjänst behöver aktien gå 4-5% plus. Courtaget blev även en hel procent. Jag sålde dessa långt innan båda steg ganska bra (10-15%) vilket delvis fick mig att inse att jag inte ska ha så bråttom.

Andra läxor jag lärde mig var Precise Biometrics. Köpte endast en liten post men den sjönk ganska omgående. Jag var ändå glad att jag testade för jag fick reda på min risk tolerans och PB var för mycket. Gick ur med en smärre förlust.

Certifikat var ett annat experiment. Köpte Bull certifikat med hävstång på 12. Problemet var att jag inte visste när man skulle sälja för jag förstod mig inte på marknaden ett öre så bra som jag trodde. När det sjönk så sålde jag och köpte Bear x12 och gick +15% varefter jag sålde. Jag köpte sedan mer Bear och då gick OMXs30 självklart upp över en längre tid. Hade jag vart kvar i Bull hade jag kunnat tjäna en hacka. Certifikat är dock väldigt volatilt. Kan hända att jag kollar mer på det vid annat tillfälle när jag lärt mig mer men vi får se. Aldrig med någon större post. Sålde Bear i slutet av året för att förhoppningsvis kunna kvitta förlusten vilket jag hoppas går.

Köpte Tele2. Jag var för ivrig på god utdelning och att jag gillade bolaget då jag har abonnemang oss dem då de var billigast då jag köpte och har varit över en längre tid. Hade vid denna tid ingen uppfattning om hur man kunde får en bild på hur stabila de var. Jag trodde det räckte att de var med på Large-cap. Sen kom rapporterna. Tele2 minskade 10% på en dag. Jag visste att det var en överdrift och snittade ner lite. Tyvärr har det följts av fler dåliga nyheter. Just nu håller jag och hoppas den går upp tillräckligt för att sälja jämt ut. Eller att den någon gång efter utdelning kanske händer något. Carnieges analys hittade att det var 30% avkastning på tele2 under 14 månader så vi får se hur jag gör.

Andra som handlades och dumpades var: New Wave, Sandvik, Skanska, Industrivärden, Enquest, Nokia, Björn Borg, Sectra, HiQ. De flesta för de såg inte ut att hända något med dem och det såg inte ut att ändras i framtiden. Sålde de flesta med förtjänst om än inte så mycket. Nokia gick väldigt bra och sålde på 45-49 med GAV på 34 i snitt. Men förstod inte vad som hände och det enda som lockade var extra utdelningen. Efter det kändes läget väldigt oklart men jag är glad att jag kunde ta hem lite för att täcka mina felsteg. Tål att nämnas. Sectra är fortfarande av intresse och det var ganska onödigt att sälja. HiQ har utdelning men tycktes inte ha någon tillväxt varken mål eller potential.

Jag gick i stort sett +/- noll på året. Målet var väll att slå 1% räntan där pengarna stod innan. Även om det misslyckades så tror jag inte det kommer vara några problem i framtiden. Jag är ändå ganska nöjd då jag förlorade ganska mycket på Bull/Bear och Precise Biometrics. Men lyckades med bra fondval och förbättrad aktieval ta ut förlusterna även om en del är orealiserat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar