2014-01-22

Undvika utdelningarna i småbolag

Placera publicerade en artikel som var i linje med tankar jag själv haft angående vissa utdelningsaktier. Bland mina innehav finner sig främst Softronic där. Här är artikeln för övrigt artikeln. Som jag själv sett i Softronics fall så ökar kursen varje gång vid årsrapporten för att sedan sjunka mer än dubbelt så mycket som utdelningen egentligen innefattar. Det här har med att man söker sig till utdelning och sedan då det är så dålig likviditet i småbolagen att kursen sjunker. Vad placera testade var en strategi där de sålde sista dagen det fanns utdelning för att sedan köpa tillbaka två månader senare. för att öka avkastningen markant. Samma mönster fanns i flera bolag där som de säger utdelningen är främsta kursdrivaren. De har ofta då ingen större tillväxtpotential och ses som utdelningscase. Så fort utdelningen är utförd försvinner det intressanta med bolaget tills nästa utdelning året efter.

Detta har jag för avsikt att utnyttja och har planer på att sälja Softronic om och när kursen skjuter i höjden samt innan utdelningen. Från början var det mer tänkt som ett test på en teori men placeras artikel verkar vara inne på samma spår med vettiga skäll till det. Kollar man lite mer på softronic så väntas deras inkomster öka även om de minskat en del senaste åren. De har inga lång och de investerar däremot. Tillväxten är dock marginell och utdelningen verkar höjas ungefär vart tredje år. Kan kanske tänka mig att köpa tillbaka vid senare tillfälle men det skulle nästan vara under hösten för tillkomsten av värde till nästa utdelning. Marknaden har ett avkastningskrav på 9% just nu och jag söker även aktivt efter något som väntas göra bättre ifrån sig.

I övrigt försökte hitta något vettigt bolag i en screener och hittade Nokian Tyres som hade en snitt ROE på över 20% senaste 5 åren. De har höjt utdelningen med 21% i snitt i 5 år nu. Enda nackdelen är att de hade ganska hög P/E. Men de verkar producera väldigt bra däck (Som är deras marknad). Den läggs på bevakningslistan och får se om jag kan kolla igenom deras rapport snart.

3 kommentarer:

  1. Nokian Tyres har jag bara stött på ytligt men det verkar vara en fint bolag. Läs Spartacus inlägg om dem och varför han avstod från en investering - jag vill minnas att det handlade om en riskabel expansion i Ryssland.

    När det gäller teorin om utdelningar och timing skulle jag kraftigt avråda från sådan kortsiktig spekulation. Med en längre tidshorisont så inser man eftersom att merarbetet, courtage- och skattekostnaderna, samt risken för att kursen faktiskt stiger efter utdelningen (på grund av en nyhet, allmänt stigande börs eller vad som helst) gör att sådana bets ofta inte lönar sig i längden. Mitt tips är att hellre lägga energin på en noggrann kritisk analys av bolag att äga på riktigt lång sikt!!

    Dessutom skulle jag vilja påminna om otaliga undersökningar som pekar på att utdelningar står för lejonparten av den långsiktiga avkastningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt med lite feedback :) Ska kolla upp Spartacus analys av Nokian Tyres.
      Håller med om allt du säger och har läst en del av undersökningarna så det är mer av vad jag letar efter just nu. Problemet med Softronics fall är att den har följt detta mönster otaliga år och då jag inte har någon större koll på bolaget känner jag inget större trygghet i aktien långsiktigt. Köpte den från rek. av Claes Hemberg och den klarade mina dåvarande investeringskrav (som var ganska låga/ogrundade). Får se om kursen sticker iväg som jag tror annars lär jag behålla.

      Vad tror du om avega group ur ett långsiktigt perspektiv. Skrev om det här : http://rutersinvesteringar.blogspot.se/2014/01/avega-group.html.
      Såg att du hade några både småbolag och konsultbolag.

      Edit: förra kommentaren var oläslig

      Radera
  2. Jag skulle vara lite försiktig med att försöka utnyttja fiffiga lösningar för att snabbt öka kapitalet. Det finns alldeles för många fallgropar på vägen (som Finansnovis skriver ovan). Kom ihåg att på börsen tävlar du med de smartaste, mest välutbildade och mest välbetalda personerna. Personligen har jag insett mina begränsningar och koncentrerar mig på att försöka hitta "billiga" aktier för att behålla dem under lång tid och utdelningarna är för mig numera en icke oväsentlig del.

    Om något verkar för bra för att vara sant så är det oftast precis så.

    Tålamod belönas i det långa loppet på börsen, anser jag. Sen finns det alltid de som har mer bråttom och gör jättevinster i olika bolag på kort period. Inte helt sällan försvinner de vinsterna lika snabbt på en felinvestering som inte gick som tåget. Här handlar det egentligen om hur man ser på sitt börssparande: som pokerspel där det gäller att snabbt multiplicera insatsen eller som en långsam säkrare väg att bygga kapital. Vilket som är rätt beror väl på hur man är som person.

    SvaraRadera