2015-03-10

Bolagstämma hos MQ


Då har jag varit på första årsstämman som blev MQ som p.g.a ett brutet räkenskapsår höll årsstämman redan i Januari. Detta blev första bolaget på listan av Göteborgsbolag jag tänkt gå på som hittas HÄR. Egentligen var den första bolaget som stod på tur Hexatronic Scandinavia hade sin årsstämma redan i december men då var jag bortrest.

Årstämman
Till att börja med hade jag missat notisen om att det var dresscode. Det såg kanske lite underligt ut när en yngre kille(måste sänkt medelåldern med ganska många år) dyker upp i T-shirt och alla andra har kavaj och slips om inte full kostym. Bolagsstämman hölls i deras nya lokaler vid Sankt Eriksgatan som är en våning upp från deras gamla lokaler, dock något större och väldigt fräscht. Sankt Eriksgatan ligger nära Operan för de som är hyfsat bekanta med Göteborgs geografi.

Jag kom ditt strax innan det började och han ta för mig av några små laxrullar och kycklingrullar och lite äppelkaka som gjorde susen för energi nivån som inte var på topp efter baguetten som bjöds på under lunchföreläsningen under dagen. När bolagsstämman började drog de för dörrarna och alla (runt 40 personer) satte sig. Jag bör erkänna att jag blev något orolig över hur lång tid det skulle ta då de stängde dörrarna då jag tänkt att jag alltid kunde smita ut om det blev långtråkigt. Det var dock inga problem då det bara tog en timma. Tar det längre tid med större bolag månntro? Vi får se.

Jag hade lite mat kvar och så ville jag ha plats för papper så jag tog plats bakom stolarna där det fanns soffa och bord. Det var halvsvårt att se vad som stod under presentationen men det var värt det för att kunna bre ut sig lite och läsa på alla papper man fick (när man kom in fick man en påse med bolagsordning, rapport, kavaj fodral, samt paraply (typiskt Göteborg)).

Som vanligt går de igenom en del punkter. Godkänner vi ordförande och sekreterare? Ja. Godkänner vi utdelningen? Ja. Godkänner vi revisorns granskning av rapporten och verksamheten? Här gick det faktiskt upp en revisor och berätta lite vad de gjort. De var förvånansvärt noggranna (för de som inte riktigt vet vad revisorer gör). De hade utöver att kolla igenom alla siffror gått ut till butiker och kollat så de gjort rätt där, likaså med inventarier mm.

Presentationen
Sedan höll VD, Christina Ståhl en presentation av året 2013/2014. Jag har alltid tyckt det varit roligt, samt lärorikt att kolla på presentationer från andra bolag så det var dubbelt upp att se det live.

De nämner att endast 25% av MQs kläder från USA vilket är mindre än konkurrenter vilket gör att de inte påverkas lika mycket av den stigande dollarn. Det som påverkar marginalen desto mer är rabatter och vilken volym som de ges ut till. Nu håller de redan över 50% bruttomarginal vilket är trevligt. Tillväxten för föregående år angavs vara 3.5% (0.3% för branschen) varav 1.3% kommer från onlineförsäljning.

Jag hade tänkt fråga varför de inte delade ut mer men sen kollade jag kassaflödet och såg att de delade ut strax över 100% av vad de fått in under året. De hade alltså 2 miljoner mindre i slutet av året än i början av det. Dock så betalde de av lån för 40 MSEK så det var inte jätte konstigt att de gick +/- 0 vad gäller kassaflöde.

Frågor som jag hade, men inte riktigt vågade ställa var vilka produktmixar de hade högst marginaler på. De försöker ha 60-70% eget och 30-40% andra high-end märken. Intressant även att de säljer mer till män än kvinnor då det finns mer konkurrens bland high-end kvinnomärkena, vilket pressar priserna.

Nästa fråga var om de funderat på att expandera till Finland eller Danmark/Tyskland/Stor Britannien. Jag gissar att detta inte sker då high-end marknaden bör kräva viss brand-recognition så innan man satt en trend och slott igenom tror jag försäljning är svårt i andra länder.Men de verkar vilja ta det ganska lugnt då de inte är helt färdiga med hur de vill presentera sig själva och vad de är de vill göra. I Norge ska de öppna ny butik i gränsen av Oslo. Tidigare har de öppnat en trevåningsbutik som de snabbt stängde då det blev en fruktansvärt dålig planlösning. Nu har de en ny butik med en våning för att kunna visa hela sortimentet på en gång.

Sammanfattning
Allt som allt verkar de vara något på spåret men jag tror de behöver öka antalet butiker en del och finslipa deras egna märke så att inte intjäningen blir som en berg- och dalbana som det är nu. Tycker inte heller värdering är jättelockande då tillväxten lär vara runt låga ensiffriga tal och intjäningen orolig. Jag tycker nästan de kunde vara aggressivare med expansion då korttidssvingar gör att långsiktigt ägande blir det ända vettiga i ett bolag som MQ (oförutsägbart kassaflöde). Möjligtvis om man gör detta efter att ha minskat belåningen något mer för att belåningen klarar lägra intäkter under expansionsfasen.

Nu har jag endast en överskådlig blick av MQ då jag inte haft intresse att gräva allt för djupt. Om två veckor är det bolagsstämma för Castellum och Diadrom, på samma dag dessutom men tror jag ska hinna med båda. Tankar om MQ? Bolagstämmor?

2 kommentarer:

  1. Så du var där Ruter, kul! Jag tänkte vid tillfälle om du verkligen kom dit med tanke på att det inte kom något inlägg men så....

    Tack för att du delade med dig Ruter. MQ känns ändå spännande tycker jag, men jag har också suttit och hoppats på en lite mer aggressiv expansion. Det kanske dock kommer när de jobbat ner skulden lite mer och samtidigt känner att grundverksamheten (Sverige) känns mer stabil. Den 18:e mars kommer väl halvårsrapporten om jag inte minns fel? Ska bli spännande att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skrev det för ett tag sedan men det försvann med alla andra rapporter som dök upp i februari :p

      Jo, det finns klart potential och jag tycker MQ även kommer ha möjlighet att fullfölja. Enda nackdelen för egen del är prislappen. Tillväxten verkar bli "modest" (2-6%?) och risken för nedsida känns påtaglig. Nedsidan bör dock minska eftersom de blir större och minskar skulden. Gillar även att de likt Apple satsar på högre kvalité för att uppnå högre marginaler vilket det bör finnas rum för i Norden.

      Radera