2015-04-01

Portfölj Mars

I Mars gick portföljen ner då handelsstoppet på Vardia släpptes och kursen handlades ner 50%. Detta påverkade portföljen i sin tur med -7%. Detta tydliggjorde att jag hade en för stor andel av portföljen i Vardia och jag halverade innehavet. Totalt sett gick portföljen -4,36% under månaden då några utdelningar trillade in och andra bolag utvecklades positivt.

Den obersvanta läsaren har kanske märkt att det kommit två nya flikar i menyraden ovan. Den ena är utdelningar som visas med hjälp av script som är skrivet av Stefan Thelenius/z2036 . Den visar brutto utdelningar på årsbasis så som de varit annonserade än så länge. Den andra nya fliken är analyser och rapporttankar, där jag försökt sammanställa allt jag skrivit som är lite mer bolagsspecifikt. I brist på egna analyser hade jag även tänkt lägga till analyser (som andra har skrivit) för mina innehav som har hjälpt mig i beslutsprocessen eller som förklarar väl vad jag tänker med case, utöver då att läsa igenom transcripts och presentationer från bolagen.

Allmäna tankar
Inkomstdeklarationen har kommit. Jag får endast tillbaka 588 kr av drygt 1100 kr i utländsk källskatt vilket jag ställer mig kritisk till i och med att jag betalar 4700 kr i schablonskatt och har ett överskott av kapital och borde rimligtvis få allt tillbaka. Jag planerar att kontakta skatteverket främst för att jag är nyfiken på om jag missat något i uträkningarna. Det borde dock inte påverka det jag får tillbaka för nuvarande år så mycket. Att jag fick tillbaka en del från ARCP var lite mystiskt dock.

Nordnet släppte nyligen Knockout lånet vilket gjorde mig nyfiken på om jag kan belåna mina värdepapper. Främst är det för att jag vill ha möjligheten till det vid/när nästa sättning än att jag faktiskt kommer att använda det. Dock är 1% ränta ganska trevligt och med belåningsutrymmet jag har kunde jag få runt 24000 kr att handla för. Lite grovt räknat så skulle det kunna finansiera mitt köp i NWH.UN som då ger en årsavkastning på 7.5% (DA - räntekostnad) och total återbetalning på 12.5 år, eller att jag då får 1800 per år. I praktiken lär det bli mer så att jag drar 5000 kanske om jag hittar något jag verkligen vill ha, detta blir i tillägg till egna likvida som går till köpet. Sedan betalar jag av lånet med det som jag månadssparar istället för att det ska gå till likvida medel.

Transaktioner i Mars:
  • Jag sålde Vardia, 750 aktier á 14,3 NOK. Vilket realiserade en förlust på runt 50% eller 11629kr.
  • Jag skalade av mitt innehav i Protector Forsikring med 1/6 eller 200 aktier á 62.5 NOK. Vilket realiserade en vinst på 124% eller 7311 kr.
  • Jag sålde hela Nordnet innehavet. 300 aktier á 32.7kr. Avkastningen från innehavet blev 26% på en månad.
  • Jag köpte Sparebank 1 BV (SPVG), 275 aktier á 57 NOK. Köpet kommer tillföra 1100kr i utdelning på årsbasis, SPVGs portföljvikt är 5%.
Utdelningar & relaterade nyheter:
  • Jag fick utdelning från MAIN på 87kr efter skatt.
  • Jag fick sista utdelningen från  Awilco på 877kr.
  • Jag fick pengar under titeln: NRA WITHHOLDING TAX ADJUSTMENT 2014 och fick tillbaka 111% av källskatten jag betalade för ARCP innehavet vilket blev 144kr.
Totala utdelningar i år uppgår till : 1508 (1437)
Utdelning på årsbasis uppgår till: 15400
Utdelningen i Mars uppgår till 1125 (1437).


Uppdaterade portföljallokering finns som vanligt på portföljsidan i menyn ovan.

Tankar om månadens transaktioner
Det var fortsatt lite mer transaktioner än vanligt och jag tror siffran kommer att minska för nästa månad även om jag inte är helt nöjd med portföljsammansättningen. Vardia var inte så mycket att säga om och jag skrev mina tankar om rapporten HÄR.

Protector började vara en för stor del av portföljen med tanke på att värderingen börjar bli desto mer rimlig. Jag behåller fortfarande 1000 aktier vilket står för 22% av portföljen. Med tanke på hur väl bolaget skötts och lönsam tillväxt så tycker jag fortsatt det finns uppsida i Protector och en mindre nedsida. Jag kan dock tänka mig att skala ner lite till om jag hittar intressanta case och kursen fortsätter norr ut.

Nordnet tyckte jag var gränsfall på undervärderat när jag köpte och sedan blev det en kursuppgång på 25% väldigt snabbt. Jag tycker att innehav ska stå på egna ben och då inte jämföras med tex värderingen på Avanza. Nordnet känns ganska rimligt värderat och Avanza fortsatt dyrt och jag valde att omplacera pengarna på annat håll.

Valet föll till Sparebanken 1 BV som det skrevs om i andra numret av Värdepappret (som jag för övrigt kan rekommendera starkt). Jag är osäker på om den större kupongen fick mig att välja denna bank framför Skue Sparebank men jag tror att båda bör göra bra ifrån sig i framtiden och jag får se om jag omallokerar vid ett senare tillfälle. En kort sammanfattning av caset så ser jag en lågt värderad bank (sett till P/B, P/E och DA) med hyfsat bra finansiell ställning med effektiviserings möjligheter. Medan jag väntar på en eventuell uppvärdering får jag en trevlig kupong varje år.

Avslut
För övrigt så är det fyra bolag vars kurser jag håller ett extra öga på som nästan känns köpvärda:Electra Gruppen, Bakkafrost, W.R Berkley och WPC. Den starka dollarn gör dock att jag inte kastar mig över de amerikanska aktierna och Bakkafrost och Electra hade gärna fått gå ner 4-5%.
Bör medges att jag inte hunnit läsa VPs analys av Spectra som såg intressant ut, i varje fall värderingsmässigt även om jag är ganska nöjd med min exponering i olja.

Hur har er månad varit? Ser ni något attraktivt på marknaden?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar