2015-06-10

Protector Q1 2015


Protector Forsikring släppte sin rapport och presentation för Q1 2015 för ett tag sedan och Q2 rapporten är "runt dörren", Q1 som finns att hitta HÄR. Alla siffror nedan är i NOK om det inte står något annat:

Huvudpunkter för Q1:
  • GWP ökade med 25% till 1.5 (1.2) miljoner
  • Net combined ration försämrades med 2.5 procentenheter till 82.4% (79.9%)
  • Rörelseresultat ökade med % till 210.5 (162.4) miljoner
  • Investeringsportföljen avkastade 122.2 miljoner (2.2%), en ökning från 83,8 miljoner (1.9%) året innan.
I rapporten står det att tillväxten i Norge var 11%, Sverige var 29% och Danmark hade 74% vilket är smått otroligt att de fortfarande uppvisar såna fina siffror tillsammans med en låg combined ratio.

En intressant aspekt är att de anlitat ett eget "team" för att förvalta deras tillgångar. Det har låtit som att ledningen bestämt tidigare och använt sig mycket av index medan ett förvaltningsteam kanske får lite mer frihet med vad de väljer. Förhoppningsvis är de duktiga och investerar konservativt. Detta utgör dock en risk tillsammans med den höga andelen aktier i förvaltningsportföljen på 16%.

Även om jag tycker Protector gör ett bra kvartal så är det främst den stora tillväxten de lyckas uppnå jag tänker på och inte den ökade guidningen som är nästan helt hänförbar till aktieandelen av portföljen och dess utveckling. Något jag behöver påminna mig själv allt som oftast är att tänka på nedsidan och skulle marknaden få spratt (en sättning) kommer Protectors nya guidning gå upp i rök. Dock tjänar de mer och mer från försäkringen likaså vilket är trevligt. GWP ökningen och minskad CR i guidningen verkar dock vara mer motiverad än resultatökningen.

De ska även starta kontor i Storbritannien vilket ska bli intressant. Till skillnad från när de startade i Danmark och endast hade 1.5 försäkringsben att stå på så har de nu 3 stabila ben (SV,NO,DK) att stå på vilket minskar expansionsrisken avsevärt. Jag inbillar mig att Protector kommer fortsätta kunna bedriva lönsam försäkringsverksamhet även i Storbritannien men det utgör ändå en ny risk och kostnader för uppstart och eventuell nedläggning är inte helt lätt att räkna på. Tror dock det är ganska osannolikt att de blir tvungna att lägga ner även om de nu förmodligen kan komma att dras med extra kostnader tills de uppnår en signifikant volym. Vilket kan ta några år med tanke på Danmarks och Sveriges tid till lönsamhet. Men som jag nämnde tidigare har de nu tre stabila länder som växer lönsamt vilket ändå är en ganska trevlig situation.

Allt som allt är jag en fortsatt nöjd ägare då den underliggande verksamheten växer på bra. Jag är osäker på vilken nivå jag kan tänka mig sälja fler aktier. Främst för det känns dumt att sälja ett stabilt bolag som Protector när de fortfarande växer på bra och ger en vettig utdelning. Värderingen kanske inte var så ansträngd som jag trodde när jag skalade av innehavet lite vid 67.5. Bristen på andra vettiga alternativ gör valet desto lättare att bara behålla. Vad tyckte ni? Några konstigheter? Något skäll att sälja snart eller är det bättre att sitta på händerna?

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag behåller iaf mina. Har ingen gigantisk post, sitter på 1500 st som jag inhandlade för 32,62 NOK. Dom har gått upp 130% sen dess samt att jag fått en fin utdelning på 3000:- NOK. Det ger en direktavkastning om ca 6,1%, tycker man ska räkna avkastningen på sitt eget GAV och inte på vad kursen står i idag.
    Kursen verkar ligga stabilt runt 70 NOK och jag ser inte speciellt mycket intressanta bolag att växla över dom här pengarna till. Samtidigt så verkar det gå bra för Protector med planerad expansion mm som du själv skriver.

    Jag sitter på händerna och ser detta som en bra, stabil utdelare med klar ökning/fördubbling av kurs inom 2-3 år. Inte omöjligt att dom blir uppköpta heller och då blir det också en premie på kursen. :)

    Skedde även ett insiderköp igår vilket alltid kan tolkas som positivt.

    "Kjersti K. Myking, Markedsdirektør i Protector
    Forsikring ASA, har i dag 10. juni kjøpt 7.150
    aksjer i Protector Forsikring ASA til en
    gjennomsnittskurs lik NOK 70,00 per aksje.
    Kjersti Myking eier etter dette 57.150 aksjer i
    Protector Forsikring ASA."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avkastning på GAV tycker jag endast är relevant för att utvärdera ett innehav eller jämföra det mot andra innehav som man ägt över längre tid medan direktavkastning bör vara ett bättre mått för att jämföra mot andra investeringar. Dock ger de flesta bolag med samma eller mindre tillväxt, en sämre utdelning så Protector känns ändå ganska gött som innehav. Insiderköp är alltid trevligt.

      Radera