2015-09-15

Att flytta

Att flytta hemifrån är väl en ganska stor del i gemene mans liv som jag till slut tagit. Även om det under senaste åren var i form av inneboende (med låg hyra) snarare än familjeboende, som gjort skillnaden lite mindre. Det är dock oerhört befriande att ha eget och därmed mer kontroll över vad som händer och likaså friheten att göra lite mer som jag vill.

Mitt långsiktiga mål med att spara är att kunna ha friheten att göra diverse saker med säkerheten att jag t.e.x inte behöver ta jobb jag inte vill ha. I stort sett att jag kan göra som jag själv vill, snarare än vad andra vill att jag ska göra. Detta infinner sig även nu som student med nytillkomna utgifter så har jag ändå en portfölj på en kvarts miljon i bakfickan vilket ger en extra trygghet (även om jag helst ska slippa ta något därifrån).

Att spara till investerande får dock tyvärr ta baksätet tills jag är klar med min utbildning och får jobb vilket förhoppningsvis sker om lite drygt ett år. Då det är svårt att räkna med alla kostnader så har jag insett att allt jag har investerat kanske inte kan vara låst i över 10 år som är tanken med mina innehav. Är även lite lätt nojig att man står utan boende då bostadsköer är långa och köpes marknaden är kass. Jag har i varje fall försökt att ha mer likvida medel under sommaren som en slags sekundär buffert. Detta gör att jag vill ha möjligheten att ta ut en del och därför bör den rimligtvis inte investeras då jag inte vill bli tvungen att tvångsförsälja i framtiden. Just nu har jag 13000 likvida men det var inte så roligt att sälja mer när börsen surade så jag har avvaktat. Likaså har de likvida medlen kunnat användas lite smått vid passande tillfällen så jag tror även att framöver en del likvida kan vara bra att ha i portföljen. Om inte minst för att hålla uppe investerar intresset.

Det tillkommer även en del kostnader som man kanske inte riktigt tänker på:
  • Hyra: 4700kr
  • Vatten: Inkluderas i hyran
  • Bredband: 199kr
  • Strömnätsavgift: ~66.25
  • Elkostnad (spotpris): 50
  • Försäkring: 84kr
  • Mat: 2000
Flera av posterna kan tyckas vara små men som student får man bredband ganska mycket billigare via Mecenat, för egen del blev det Com Hem då jag är i ett Com Hem hus, annars var man lite sugen på Bahnhof. Likaså försäkring via ICA banken var ganska smärtfritt för 84kr/månaden (jämfört med alternativ nummer 2 IF på 117). Försäkringen inkluderar Allriskförsökring (Drulle) och har en låg självrisk. 

Ström/el är uppskattningar och det lär visa sig med tiden. Jag har en tanke om att redovisa intäkter och utgifter framöver för eget intresse och jag hoppas det kan vara intressant för andra också.
Mat är en uppskattning och även experiment då jag är nyfiken på om jag klarar det. Tidigare när jag varit ensam har de gått på runt 2400. 2000 kan låta mycket då jag vet att man kan klara sig på mindre (1000-1500) men delvis äter jag sällan ute så jag äter gärna lite godare hemma. Sedan tränar jag en del och kan behöva en del energi. Även om lite viktnedgång inte hade suttit fel men då ska det vara ett livsval och inte ett ekonomiskt val även om det blir en fördel.

En liten engångspost som uppstod var adressändring och eftersändning som också var billigare som student men det kändes ganska värt (225kr). Då lägenheten var möblerad slapp jag dock en del engångsposter även om jag saknar lite småmöbler. Jag tog även med mig en del hemifrån vilket gjorde det billigare. Får se om det dyker upp något framöver men än så länge har det varit ganska smärtfritt.

För att spara pengar så hoppas jag kunna minska transportkostnader genom cykel och bättre busskort (från 400kr/månad till 100kr/månad). Jag hade även hoppats på att börja baka lite mer typ musli och bröd vilket ska bli gott. Likaså att när man lagar mat blir det storkok så att man får matlådor och slipper äta ute (tur att man gillar att laga mat). Vad finns det mer att spara in på?

Detta är väl det första inlägget av flera om lite mer allmänt och personligt ämne som ändå är anknutet till ekonomi. Snarare än det mer bolags-/börsspecifika jag vanligtvis skriver om, hoppas det är av intresse :) 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar