2015-10-05

Portfölj September

I September gick portföljen ner nÃ¥got (1.6%)  kontra börsen som helhet som gick ner 3.6%, för helÃ¥ret ligger jag +3% kontra börsens -7%. Jag vet att jag inte slÃ¥r börsen varje mÃ¥nad men förhoppningen är väl att slÃ¥ den över tid. O andra sidan tycker jag det är väldigt roligt att själv välja bolag sÃ¥ jag är osäker pÃ¥ om jag skulle vilja byta strategi. Senaste dagarna har marknaden valt att allt ska vara dyrare, idag sÃ¥ ökade t.e.x OMX med 3%. Detta var trÃ¥kigt dÃ¥ jag tyckte flera bolag började närma sig trevliga nivÃ¥er. Nu är det bara att vänta pÃ¥ nästa "sättning" om man nu vill kalla de det.

Augusti präglades av nÃ¥gra smÃ¥transaktioner, där jag fortsätter bygga en egen fond med hjälp av mÃ¥nadsköp, även om just delen att köpa lite varje mÃ¥nad inte gÃ¥tt lika bra. Jag hinner kolla min bevakningslista  nÃ¥gon gÃ¥ng i veckan och efter senaste nedgÃ¥ngen kollade jag varannan dag. Det jag tänker göra är att ETT litet köp pÃ¥ det billigaste bolaget om det inte finns nÃ¥got som är köpvärt enligt bevakningslistan, annars fÃ¥r jag köpa mer. FrÃ¥gan är väl om det är bra om min köpstrategi blir bättre av att vara nÃ¥got dynamiskt eller ej, men men. Tillfällen tenderar att inte vara ensamma sÃ¥ det blev nÃ¥gra SHB och Fortum. Min "fond" portfölj ser ut enligt följande (innehav under 7000):



Finns det för övrigt intresse av att se bevakningslistan?

Allmänna tankar
Först månaden i eget boende avklarad och det har varit roligt/intressant. Främst för att jag bor närmare och bor man ensam är man illa tvungen att vara mer social vilket har underlättats av närheten till plugget/träning/jobb. Jag tänkte skriva inlägg om inkomster/utgifter i ett separat inlägg.

Annars bryr jag mig mindre o mindre om hur det gÃ¥r för priset av aktierna. Det hjälper enormt när man inte kollar pÃ¥ dem sÃ¥ ofta (vilket starkt rekommenderas). Även att jag är trygg med att oavsett om priset gÃ¥r upp eller ner sÃ¥ vet jag att värdet fortsätter öka vilket gäller majoriteten av mina innehav. Enda undantaget är väl KMI och BHP, även om jag här har ett förväntat positivt väntevärde härstammat frÃ¥n reversion to mean vad gäller det cykliska i branschen och best in the field,  alltsÃ¥ att de har stor finansiell styrka jämfört med sina konkurrenter. LÃ¥ngsiktiga investeringar skrev bra om BHPs styrkor här(länk).

Transaktioner i September:
  • Jag köpte 7 aktier i Main
  • Jag köpte 5 aktier i Kinder Morgan Inc (KMI)
  • Jag köpte 50 aktier i Nordnet för 29,8 kr aktien
  • Jag ökade även i SHB samt en mindre post i Fortum, TGS och HM
Utdelningar & relaterade nyheter:
  • Jag fick utdelning frÃ¥n MAIN pÃ¥ 99kr
  • Jag fick utdelning frÃ¥n NWH.UN pÃ¥ 151kr
  • Jag fick utdelning frÃ¥n BHP Billiton (BBL) pÃ¥ 416kr

Totala utdelningar YTD uppgår till : 13656(11924)
Utdelning på årsbasis uppgår till: 14300 (19257)
Utdelningen i September uppgår till 666(1948).

Tankar om månadens transaktioner
Priserna gick ner så mindre positioner i några bra bolag blev intressanta. KMI har jag vissa farhågor om, å andra sidan så fick jag dem till ett pris runt 27$ vilket gör att det svårt att motstå, att ett bolag som KMI ska ge 7% utdelning som enligt ledningen bör kunna växa över flera år även med dagens oljepriser så blir jag lite nyfiken på vad marknaden väntar sig. KMI behöver knappt öka utdelningen på dessa nivåer och det blir fortfarande bra utfall, vilket de gärna får göra för att minska belåning etc.

Main är billigare än när jag först köpte den för ett år sedan. Samtidigt har utdelningen höjts 2 gånger. Ledningen i Main är ganska defensiva både vad gäller investeringar och vad gäller utdelningen då de inte hade höjt den om de inte klarar att betala den med marginal. Den pyntar 10% DA vid nivån jag köpte på 26.5$ vilket blir trevligt och 10kr extra i kassaflöde i månaden, inte så mycket men många bäckar små!

Nordnet blev jag ganska förvånad över att den blev så prisvärd även om jag varit lite snäll vid värderingen så fick den direkt en större post än andra bolag som gått till min "fond" portfölj. Funderade på en större post men ville ta det lugnt med likvida och även undvika lågt pris rus som ofta infinner sig lite för tidigt.

Allt som allt är jag dock ganska nöjd med mina inköp och det är roligt att utdelningar trillar in även om jag inte hinner kolla så mycket på börsen nu för tiden. Under Oktober väntas en del utdelningar, men även tentor i slutet av månaden så jag hoppas hinna skriva några inlägg innan dess.

2 kommentarer:

  1. Intressant portfölj! Jag gillar BNS, men även BMO och TD i Kanada. Hur tror du stålbadet inom gruvnäringen kommer slå mot sektorn? Unibet återfanns i min egna portfölj med ett gav om 440 kr fram tills för någon vecka sedan. Onekligen en het sektor nu.

    Gillar du billiga bolag i den finansiella sektorn kan du kika på Storebrand ASA i Norge. P/BV 0.5x, P/E 8-9x och AuM på runt 500 miljarder norska kronor. Ingen utdelning dock, de bygger upp buffertkapitalet inför Solvens II. Men efter att denna process är avklarad lär det bli en fin utdelningsaktie :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte så mycket om gruvnäringen mer än att jag vill hålla mig borta. BHP blev ett undantag då de är low-cost provider och även stark finansiell ställning. Om du menar hur det slår mot BNS så har de ganska stor närvaro även utomlands så är inte särskilt orolig, inbillar mig även att de hinner göra vad de kan för att motverka de negativa effekterna. Något speciellt du tänker på?

      Fick också in Unibet strax över den summan, har sålt av i omgångar så den positionen är ganska liten. Den är väl ganska långt ifrån en rimlig värdering, gissar att du resonerat likadant :P

      Nyckeltalen ser intressant, har du hunnit göra någon analys om Storebrand? Tycker det är tråkigt att de inte delar ut något delvis för det är svårt att veta hur benägna de är att faktiskt ge en utdelning även i framtiden. Har de faktiskt sagt att de ska det eller är det en gissning?

      Radera