2015-05-20

Utvärdering: Mr Green & Co



Det börjar bli dags för en utvärdering av mitt innehav i Mr Green. Egentligen är 18 månader alldeles för kort tidsperiod för att utvärdera ett case men Mr Green är såpass litet och snabbväxande (och därmed snabbföränderligt) att det behöver ses över lite oftare. Då Q1 släppes nydligen så passar jag även på att gå igenom lite av de siffrorna om än lite kortare än vanligt då det inte är så mycket nytt.

Avkastning
Bör väl säga att det kunde ha blivit en bra investering förutsatt att jag utgått från min analys i Februari förra året då kursen var runt 33kr.  Då hade jag fått 7kr i kursökning och 2.6kr i utdelning vilket blir en 30% ROI. Enda dilemmat var att första köpet gjordes under mitt första halvår då jag inte kunde så mycket och i efterhand var det lätt att inse att jag spekulerade. Mitt GAV ligger därmed på strax under 40kr vilket gör att det går jämnt ut. Här är det egentligen viktigt att inse att analysen gjordes på ett hyfsat bra sätt och grunderna för investeringen var vettig. Sedan att jag fått en helt annan avkastning är oväsentligt även om det är beklagligt. Inklusive årets utdelning ligger jag därmed +6% vilket o andra sidan är helt ok för den spekulationen det var från början. Detta är förmodligen hänförbart till det goda börsklimatet även om jag hoppas att min egna förmåga har hjälpt mig på traven med mitt beslut att behålla vid analystillfället. Med tanke på min portfölj som helhet gått +39% sedan förra året så ligger Mr Green 9 procentenheter från snittet.

Rapporten
Rapporten finnas att läsa i sin helhet här: Q1 Rapport MRG. Den sammanfattas ganska bra av följande bild:
Som syns så fortsätter intäkterna öka stadig även om resutlatet påverkats av investeringar och en större del markndasföring. Kassaflödet har påverkats i liknande grad. En väldigt positiv nyhet tyckte jag var att antalet aktiv akunder ökat från 75,500 till 86000vilket visserligen syns i intäkterna men det visar på ökat intresse för de tjänster MR Green erbjuder.
De har fortsatt en stor kassa även om nu en del är öronmärkt för skattesmällen vilket gör investeringen något tryggare än vad den borde vara för ett relativt nytt bolag på aktietorget.

Framtiden
Nu är frågan om jag vill fortsätta behålla bolaget i portföljen eller inte. Sedan min analys har de förvärvat ett antal bolag, det är oklart om de börjat bidra positivt eller inte än och de senaste förvärvet kommer inte bidra positivt förrän 2016. Det senaste förvärvet är ett italienskt bolag som de köpte för att söka spellicens i Italien. Detta väntas ske i tredje kvartalet i år. Förvärvet kostade 8 miljoner vilket jag tror är ganska lite.

Dock belyser det flera dilemman. För det första spellicenser. Även om det kommer öka säkerheten för intäkter så verkar det ta ett tag för Mr Green att se den volymen de behöver för vinsterna ska öka mer. Detta har resulterat i att både resultat och kassaflöde har minskat. Andra dilemmat är att fler och fler förvärv görs och det är viktigt att de lyckas integrera dessa på ett bra sätt med ett så litet och relativt ungt företag som Mr Green faktiskt är.

Ett annat orosmoln är skattesmällen i Österike. Även om det finns en potentiell uppsida att de inte behöver betala så ökar även nedsidan om de behöver betala. Tydligen har de en post på 34,6 miljoner som de kan vara skyldiga i skatt från September i fjol till och med Mars i år.

Dock verkar verksamheten gå framåt. Marknadsföringen låg på 90 miljoner (62 miljoner Q1 2014) under första kvartalet vilket är lite drygt 46% av intäkterna. Skulle kostnadsnivån ligga på samma nivå som förra året (40%) hade intäkterna varit samma likaså vilket gör kvartalets resultat på 0,13 kr/aktie något missvisande. Marknadsföringsposterna skulle även fortsatt kunna gå ner mot 35% för att få en mindre tillväxttakt men ändå nå en basintjäning på 48 miljoner och utan förvärv skulle kassaflödet då ligga på lite drygt 1kr aktie per kvartal. Går man ur den befintliga tillväxt kostymen med associerade kostnader kan man därmed nå en intjäning på 4kr aktie eller P/E 10 på dagens nivå.

Jag har en del bolag jag tänkte analysera och som jag kanske vill köpa men i brist på andra alterantiva investeringar tror jag ändå att Mr Green förtjänar en plats i portföljen. Dock kan det vara aktuellt att skala av innehavet något då tillväxten känns väldigt oförutsägbar och en del gömda kostnader.

Vad tror ni? Är det dumt att hänga kvar i MRG? Utvärderar jag innehavet hyffsat objektivt?

2 kommentarer:

  1. Jag är lite sugen på Mr Green men behöver räkna på hur kassaflödet ser ut och hur lönsamheten skulle se ut om man man minskade ned tillväxtkostnaderna.

    Rent ytligt ser det intressant ut men för tillväxtbolag har jag som tumregel att ett års tillväxt ska räcka för att att bolaget ska växa in i sin värdering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är en bra tumregel tycker jag, vid tidigare tillfällen har den passat väl in på Mr Green medan den man nu kommer redovisa desto mindre vinst. Frågan är om det är värt det att räkna på möjliga scenarios där de går ur tillväxtkostymen. Jag tror säker visst värde finns där men är väl konstant orolig att de behöver bibehålla höga marknadsföringskostnader för att behålla befintliga kundmängden. Jag tror fortfarande det är såpass lockande att behålla aktierna frågan är om det borde vara en mindre andel.

      Återkoppla gärna när du kollat på siffrorna, jag gjorde bara lite snabb överslagsräkning utan hänseende till skatt och avskrivningar osv.

      Radera