2015-05-03

Portfölj April

I April började portföljen tuffa uppåt igen efter dippen i Mars och nådde ATH för att sista dagarna i April gå ner igen med börsen i allmänhet. Totalt gick portföljen upp 2.74% under månaden och totalt för i år ligger utvecklingen på 18.3%. Då portföljen är mycket större nu än förra året och det finns flera bolag från USA så blir det inte lika tydliga dippar när vissa av portföljbolagen ger utdelning som ganska tydligt märktes förra året då avskiljning gjordes månaden innan och pengarna kom in månaden efter. I år har avskiljningarna knappt gjort sig märkta där kursuppgång i andra bolag kompenserat eller så har inte kurserna gått ner som de borde. Att depån gick upp över huvud taget är trevligt med tanke på att utdelningar till ett värde på nästan 2% av portföljen avskildes som kommer landa på kontot i Maj.

Allmäna tankar
Jag hörde mig för med skatteverket och tydligen räcker det inte med de redan komplicerade ISK beräkningarna utan det man får dra av begränsas inte bara av inkomsten från ISK, alltså att utländsk källskatt får inte överstiga det man betalar i svensk skatt. Den begränsas även av ett spärrbelopp som beräknas genom att ta den utländska inkomsten (täljaren) genom den totala inkomsten (nämnaren) multiplicerat med den svenska skatten. Jag vet dock inte exakt vilka siffror som bör användas till varje post. Jag orkade inte riktigt gräva djupare när de berättade att jag kan använda den kvarvarande mängden nästa år med så kallade Carry Forward. Med dessa besked blev jag desto gladare att jag betalde lite extra för att flytta majoriteten av mina utländska innehav till en kapitalförsäkring då jag bara bör nå 500kr i ISK som är minimum gränsen av vad man kan dra av. Dessutom har Nordnet/Avanza en stor andel svenska bolag i sin KF som bör göra att de kan dra av en större del (om inte hela) den utländska källskatten som tas i KF.

Jag fick även tillbaka 111% av den källskatten jag betalade när ARCP gav utdelning, Tydligen skattas den utdelningen som ränta och det tas ingen källskatt på detta. Då dollarn gått upp en del sedan de tog pengarna har jag fått 11% avkastning på dem vilket inte är fy skam. Sen får vi se nästa år om Carry forward täcker den betalningen eller inte.

För mer läsning: Spärrbelopp, Carry forward

Transaktioner i April:
  • Jag sålde 200 aktier i Protector Forsikring á 67.5 NOK. 14 månaders innehav har gett 152% i avkastning eller runt 9000kr exklusive utdelningar. Efter försäljning har jag 800 aktier kvar som utgör 19.5% av portföljvärdet.
  • Jag köpte 80 aktier i NGS Group á ~165kr. Köpet tillför 448 kr i utdelning och innehavet utgör 4% av portföljen.
Utdelningar & relaterade nyheter:
  • Jag fick utdelning från BHP Billiton på 428kr
  • Jag fick utdelning från Sparebank 1 BV på 968kr
  • Jag fick utdelning från MAIN på 104kr
  • Jag fick utdelning från NWH.UN på 160kr
  • Jag fick utdelning från Lexington Reality Trust på 201kr
  • Kinder Morgan Inc. Ökade sin utdelning från 0.45$ till 0.48$ vilket ökar utdelningen för innehavet med 16kr med dagens växelkurs.

Totala utdelningar i år uppgår till : 3369 (3182)
Utdelning på årsbasis uppgår till: 15100
Utdelningen i April uppgår till 1860 (1744).

Uppdaterade portföljallokering finns som vanligt på portföljsidan i menyn ovan eller här. Utdelningar i mer detalj finns likaså i menyn ovan eller här.

Som jag nämnde i inlägget Utdelningsökningar och återinvestering i praktiken så börjar redan utdelningshöjningar visa sig i portföljen. Totalt har Kinder Morgan ökat utdelningen på kvartalsbasis med 21kr eller 84 på årsbasis och fler ökningar är att vänta. Från Bahnhof och Atea får jag 100kr mer i år än förra året, från Protector får jag 300kr mer. Det är kul att se snöbollen rulla.
En annan trevlig sak var att det inte drogs någon källskatt på innehavet i BHP Billiton vilket gissningsvis har att göra med att det är en ADR kopplad till Storbritannien och USA-SB har ett skatteavtal som verkar vara gynnsamt för utländska ägare av ADR:en.

Tankar om månadens transaktioner
Protector har gått starkt och efter att utdelningen återhämtades på två dagar tyckte jag det var rimligt att minska lite till. Även om jag fortfarande gillar bolaget starkt kändes över 20% av portföljen som en för stor andel då jag inte tycker det finns lika mycket potential som de var förre året t.e.x. Sedan så var det även för jag var intresserad av andra bolag. Självklart släppte de en strålande rapport några dagar senare men det är sånt som händer. Visserligen varför jag fortfarande behåller 20% av portföljen i Protector, frågan är om det är en viss andel som jag "aldrig" borde sälja eller först vid extrem övervärdering eller om jag bör fortsätta skalla av runt vart 10 NOK som det verkar ha blivit.

Ett av bolagen som jag blev nyfiken på var NGS Group som jag såg när jag läste Aktiejuristen blogg. Först och främst blev jag intresserad av värderingen på runt P/E 10. När jag sedan läste mer om bolaget lätt det ganska intressant. Framförallt gillade jag att de inte har några skulder och en ganska stor kassa och likt SJR kan de växa lönsamt. Dock så är eventuell tillväxt gratis på nuvarande nivåer. Jag får förhoppningsvis chans att återkomma mer till bolaget i framtiden.

Avslut
Det blev ganska få transaktioner under månaden, främst för jag inte tyckte det fanns något attraktivt även om det ordnade sig lite i slutet av månaden. Det har varit några amerikanska aktier som jag tidigare nämnt som jag sneglat på men den höga dollarkursen har avskräckt något. Sedan förra månaden har nu växelkursen gått ner något och även priset på de bolag jag sneglat på så än så länge win-win. Nu får vi om jag har likvider att sätta i arbete också.
Zalaris senaste rapport såg intressant ut och visar mer de siffror jag hade förväntat mig förra året innan jag var sugen på en investering så nu tycker jag nog det är värt att gräva lite mer. Ett orosmoln var att resultat (runt 7 MNOK) och kassaflöde (runt -7) diffade på 14MNOK. Några tankar?
Återigen har jag även blivit sugen på Admiral Group (efter att ha läst detta inlägg), men tycker likviditeten är lite tråkig i den tyska ADR (som finns tillgänglig) även om jag inte tänkt sälja på ett tag så vet man aldrig vad som kan hända.

Hur har er månad varit? Ser ni något attraktivt på marknaden? Några tankar om NGS group & Zalaris?

5 kommentarer:

  1. Fin utveckling! NGS har ett mål om 15% tillväxt om året. Jag fick ett fint GAV på 115,84 kr i januari :-) Fortfarande billigt med ett P/E 11 någonting.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter trevligt, jag fick för mig att jag läst om NGS förut, som vanligt ångrar jag att jag inte kollar mer på bolag som jag inte hört om förr. Gjorde samma miss med SJR på 70kr :/
      Men precis, fortfarande billig även om konsultbranchen bör ha en liten rabatt, tänkte skriva lite mer om det om jag hinner (typ juni efter plugget är fixat :P).

      Radera
  2. Stabilt och tryggt - som vanligt hos "Ruter";)

    Zalaris rapport var bra och inom 1 år kommer de vara stabila och kurser kring 40-45 NOK är då ej orealistiska. Förvisso är vägen dit kantad med de traditionsenliga guppen men ack, vad vore aktievärlden utan dessa? :)

    Ps. Nu måste jag läsa om NGS Group!

    Fortsatt lycka 2015!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma :)

      Jag hade väldigt svårt att förstå Zalaris tidigare och trodde jag var blind som inte såg det intressanta. Nu börjar jag se det jag förväntade mig förra året så ska se om jag kan skriva klart analysen jag började på :P Som tur är har kursen inte dragit iväg allt för mycket så det funkade bra att vänta :)

      Radera
  3. Letar du efter ett skuldkonsolideringslån, lån utan säkerhet, affärslån, hypotekslån, billån, studielån, personliga lån, riskkapital osv! Jag är en privat långivare, jag ger lån till företag och privatpersoner med låga och rimliga räntor på 2%. E-post till: christywalton355@gmail.com

    SvaraRadera