2015-05-09

Kort om: Bahnhof Q1 2015


Bahnhof släppte sin rapport i Onsdags som finns att läsa i sin helhet HÄR.

Huvudpunkter för Q1:
  • Omsättningen ökade med 18,5% till 140,5 (118,8) miljoner
  • EBITDA ökade med ~7.5% till 23,1 (21,5) miljoner
  • EBT ökade med ~7% till 18,2 (17) miljoner
  • Resultatet efter skatt ökade med 2% till 14,2 (13,9) miljoner
  • Resultatet per aktie ökade med 2% till 1,32 (1,29) kr
Man ser ganska tydligt att resultatet påverkats av moms ändringen då den effektiva skatten ökat från 18% till 21%. Dock ser jag det positivt att de ändå lyckats med tillväxt på sista raden trots den ökade momsen. Vinstmarginalen har därmed gått närmare femårsplanen som ligger på 12% som jag tidigare trodde skulle överträffas, men som jag nu ser som ganska rimligt. Tillväxten på övre raden fortsätter stark medan sista raden kommer dröja lite längre. Vi får se om denna trend fortsätter i nästkommande rapporter eller om guidningen för 2015 kommer visa sig stäma med en vinst strax under fjolårets.

Företag
Företag stod för 48,5% miljoner av omsättningen under Q1 2015 vilket är något högre än 45% som rådde under 2014. Förhopningvis fortsätter denna trend då det innebär att företagssidan växer snabbare än privatsidan. Som vanligt kommer nyheter angående företagssidan sporadiskt och de nämner att antalet nya företagsavtal ökade med 26,7% till 650 från 513 stycken.

Privat
Privatsidan fortsätter att växa utan att stanna och med 6954 nya kunder under Q1. Det är lägre tillväxt än både Q3 och Q4 även om det är ett starkt Q1. Men det kanske är rimligt att tillväxten kommer ligga runt 7-8 tusen nya kunder per kvartal. Kom även på att det är imponerande att de fortsätter att växa även om den ökade momsen har tvingat dem att öka priserna för nya kunder något.

Jagär osäker på om de kunnat räkna hem några kostnadsbesparingar med flytten från Azorerna till Borlänge men det ger goda möjligheter till att förbättra kundservice som de fortsätter att förbättra vilket bör vara bra långisktigt.

Triple Green och Elementica
Bahnhof har tidigare meddelat vad som händer med deras dotterbolag Elementica AB. De har startat märket Triple Green som innehar rättigheterna till teknologi för data hallar som fyller tre krav;
  • Drivs av förnybar energi
  • Värmen som bildas samlas in och skickas ut i närområdet
  • Uppvärmningen ersätter andra energislag med en total besparing som följd
De har i implementerat detta i några av Bahnhofs datahallar och planerar att till sommaren bygga en ny stor datahall (bygga om en gammal hall). Detta sker inom ramen för Elementica AB som då kommer noteras för att ta in pengar och för kostnaden av fastigheten så väl som tekniken som ska vara i hallen. 

Bygget kommer att ta två år och datahallen kommer kunna hantera 21MW vilket verkar vara väldigt mycket om jag fattar rätt. Presentation och prospekt väntas inom en snar framtid (där Bahnhofägare har företrädesrätt) och det återstår att se om det kommer att bli ett intressant investeringsobjekt. En trailer finns för övrigt att se på hemsidan.

Finansiellt och framtiden
Investeringar uppgick till 11.9 (7,5), vilket medför att större investeringskostnader än förra året. En något oroande trend som jag får hålla koll på. Dock lyckades de ändå gå plus 22 miljoner

Bahnhofs prognos för 2015 är ett rörelseresultat (EBIT) på drygt 70 miljoner (6,7kr/aktie), att jämföra med 76,5 (7,3kr/aktie) för året som var. En minskning med 9% vilket kanske inte är så roligt men "prognosen lämnar samtidigt utrymme att överraska på ett positivt sätt" enligt bolaget vilket leder till antagandet om en ganska försiktigt prognos. Historiskt har de varit hyfsat bra på att göra prognoser men som märks för 2014 var de 7 miljoner över så det blir intressant att se vad som händer. 

Reflektioner
Det känns fortfarande som en trygg investering, "worst case" så uppnår de vad de guidar för med en del potential för att få bättre resultat. Kassaflödet är fortsatt starkt och de har en stor kassa på 134,4 miljoner (12,9 kr/aktie) som de borde behöva sätta sprätt på. Jag trodde en högre utdelning men det kanske ska investeras i Elementica, alternativt finns det utdelningsutrymme i framtiden. Det känns o andra sidan väldigt tryggt att de har en kassa mot dåliga tider. Även om värdering kanske inte är otroligt lockande är det fortfarande ett väldigt stabilt och förutsägbart bolag vilket gör att jag kan vara bekväm med en större post än andra bolag i portföljen.

Vad tycker ni om rapporten och Elementica?

5 kommentarer:

  1. Bra sammanfattning!

    Bra rapport, där den enda ögonbrynshöjaren var den fortsätta ökningen i investeringstakt. Beroende på hur stor ägandedel Bahnhof tar i Elementica finns det risk att den fortsätter öka. Än så länge har ju investeringarna minst sagt burit frukt dock.

    Skönt att Portugalaffären är över. Var negativ redan när Bahnhof annonserade sin flytt till Azorerna, kändes som en manöver som riskerade att minska anseende hos kunder, försämra servicenivån och leda till energiläckage/splittrat fokus i organisationen. Antagligen har man dock lyckats räkna hem det hela aggregerat över tidsperioden, så jag hade nog fel :)

    Sammantaget skulle jag fortfarande vilja hävda att aktien är övervärderad i nuläget (115kr). Det är enbart en rejäl vinstskatt som gör att jag inte skalat av åtminstone en tredjedel av innehavet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kul att du tittat förbi! Får ursäkta det sena svaret :)

      Investeringarna har historiskt vart lönsam så det är mer något att hålla ögonen på än ett direkt orosmoln tror jag. Förstår att Portugalaffären känts konstigt och tror inte riktigt jag reflekterat över den, att få hem kundservice etc. tror jag är bra och vi får väl se om de kan räkna hem den ekonomiska delen likaså.

      Jag håller med om att den är något övervärderad men jag skulle inte säga att den är såpass kraftig övervärderat att det är säljdags. Med såpass stabil och lönsam tillväxt som de har och en stabil finansiell ställning så förtjänar ändå bolaget en viss värdering (P/E 20?). Var dock bra att du nämnde då jag inte tänkt på att priset stuckit iväg, återgår den till 115-120 kan jag nog tänka mig att minska lite då det börjar bli lite väl mycket tillväxt inpressat (2-3 år kontra halvår-år som de varit tidigare). Är dock ett gött bolag att ha i portföljen (stabilitet och kvalité i ett paket).

      Radera
  2. Här får man hålla ögonen öppna efter ett svar, gäller att glida in med jämna mellanrum :)

    Helt klart ett mycket kvalitativt bolag och jag tror vi har samma åsikt på det stora hela. Har trots allt inte sålt ännu :)

    Nu handlas ju aktien dock utan utdelning så "egentligen" är den ju uppe i 115 igen. Min tveksamhet i värdering är egentligen tredelad; (i) Aktien är trots allt noterad på Aktietorget vilket enligt mig bör ge viss rabatt då regleringen där är mindre omfattande. Dessutom har man relativt litet marknadsvärde (naturligtvis dock ej för Aktietorget) (ii) Bahnhof är teleoperatör, P/E20 är väldigt högt (iii) Ägarandelen är väldigt koncentrerad fortfarande. Vore gott om Öresund eller annat bolag kunde ta åtminstone 10% så man får en motpart till Karlung. Han har visserligen varit helt fantastisk, men jag tror inte man skall underskatta vikten av en erfaren röst till i ägarstrukturen.

    Man får ingen vidare avkastning på P/E 20 om tillväxten minskar, som du säger räcker tidigare tillväxt knappt ens till nuvarande inprisad kurs, iaf inte om man räknar med en mycket blygsam resultatökning (?) i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Funderade på hur folk gör, jag klickar alltid i att blogger ska avisera mig men verkar inte alla som gör så.

      Irvings investeringar skrev nyligen ett passande inlägg som går att applicera på detta bolag tyckte jag ang. svårigheten att sälja kvalitets bolag. Svårt att sälja när man är girig och tror Bahnhof kan stå högre om ett år. Caset bygger lite på att tillväxten fortsätter vilket den verkar göra även om takten minskat något iom prisökningen i det privata segmentet.

      Jag brukar sällan tänka på att de är noterade på aktietorget men det borde vanligtvis ge en mindre rabatt så frågan är ju om det är dags att skala lite ändå.

      Vet inte om jag tycker Bahnhof kan klassas som att vara en vanlig teleoperatör då investeringar går till data hallar och inte fiber som jag gissar är mer kapitalintensivt. Dock är P/E 20 ganska högt. Vad väntar man sig på nuvarande nivå för tillväxt egentligen? En multipel kontraktion är väl en desto större risk.

      Andra sidan av myntet är väl dock brist på alternativa investeringar och 2.6% DA och 7-12% tillväxt medan man väntar är inte så dumt. Även om jag sneglar lite på Zalaris och Pandora. Det ser mer och mer ut som att jag kanske skalar lite till fördel för nya innehav.

      Tack för bra input förresten! Bahnhof har varit lite av ett stoppa i byrålådan bolag för mig så har inte reflekterat över kursen så mycket :)

      Radera
  3. Dålig koll på bloggtekniken, men det lät fullt rimligt :)

    Precis som du säger så ligger mycket av min tvekan även i bristen på alternativinvesteringar. Dessutom har jag i samtliga tidigare fall av skalning av Bahnhof-innehavet de senaste 5 åren ångrat mig, även om jag tyckt de varit motiverade vid säljtillfället :)

    Sitter för övrigt i ungefär samma sits avseende Betsson, som jag också tycker är ett kvalitetsbolag men som börjar få lite väl ansträngd värdering för min smak.

    SvaraRadera