2014-04-03

Jobb, Awilco uppdatering samt försäljning av Betsson

Mjukstartade under veckan jobb hos en mindre konsultfirma. Ska bli kul att äntligen jobba med något relaterat till det jag pluggar. Det kommer även att tillföra ett större inflöde av likvida medel till min depå och mina investeringar. CSN kan inte riktigt klassas som något större inflöde. CSN är även den enda typen av belåning jag har och kommer att ha då det är såpass låg ränta och jag har inte behövt låna mina första år som student gör att det inte blir så stor belåning totalt sätt. Kanske bör tilläggas att jag har ganska lite att röra mig med då jag har få utgifter och jag vilja spara så mycket som möjligt men funderar på att börja bygga upp en buffert i ett fond konto med Spiltans Räntefond och Simplicity eller Carnegie obligations fond. I ett fondkonto då ISK passar bättre med investeringar som väntas ge över 5% i avkastning över ett år. Ränta/Obligations kvoten var tänkt att ligga på 4:1. 

Awilco Drilling annonserade i måndags att de lyckades om finansiera sitt lån som jag hade lite kritik mot i min analys av Awilco då lånet hade en ränta på 9%. Nu tog de ett nytt lån för att ersätta det gamla. Det nya lånet är 25 MUSD större men räntan ligger nu på 7%. Det gör att räntekostnader per år sjunker från 9MUSD till 8.75MUSD med extra 25 MUSD i fickan. Dock fundersam över vad generella företags syften innebär som de extra pengarna ska användas till. Då räntekostnaderna minskar gör det inte allt för mycket men kändes som man kunde tagit ett mindre lån och sänkt kostnaderna desto mer. Kursen har stigit 7% sedan meddelandet vilket är en ganska stor ökning. Kanske talar det gott om Awilcos förbättrade kreditvärdighet att de har möjligheten att ta ett 7% lån.
Hittade även att man kunde få info från Awilco löpande här för nya rapporter och pressmeddelanden vilket är trevligt då det är allmänt svårt att hitta nyheter från bolagen som inte är i Sverige.

Slutligen valde jag att sälja Bettson med 30% vinst. Kursen hade gått upp långt mycket mer än vad expansionen och utspädning förbehåller. Såg en analys som nämnde vinst tillväxt på 30% inklusive den organiska tillväxten vilket kändes väldigt optimistiskt. Vid köpet nämnde Bettson att omsättningen ökade med 30%. En annan analys nämnde 12% vinst tillväxt vilket lät mer rimligt. Aktierna spädes även ut runt 6% vilket gör att både utdelningen och vinsten per aktie minskar i det närmaste. Långsiktigt gillar jag Bettson och kommer att fortsätta följa dem och kan tänka mig en position om kursen lugnar ner sig. För likviderna tog jag position i ett annat företag som jag hoppas kunna publicera min analys om under helgen.

Jag har även skapat ett twitter konto där blogguppdateringar kommer läggas upp. Tankar om buffert, jobb, belåning? Är mina antaganden om Awilco vettiga? Vad tros om Bettson?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar