2014-04-02

Portföljrapport Q1 2014

Blogg
Första kvartalet avklarat. 23 publicerade inlägg och resan mot en bättre investerare fortsätter. På bloggsidan har jag lagt en del tid på analyserna som förhoppningsvis varit till hjälp. Analysen av Awilco blev den mest lästa inlägget med 800 sidovisningar. Det är minst sagt ett annorlunda bolag som jag efter rapport inte har några problem att ha kvar position ett tag till. Lite trivia så har jag haft 5000 sidvisningar och 32 kommentarer. Kommentarerna är väldigt trevliga då det får mig att tänka till lite extra i fallet av bra frågor och ett tack blir man alltid glad av. Inför framtiden hoppas jag på att öka kvalitén på analyser så väl som andra inlägg för att bloggen ska bli mer läsvärd och för att jag måste anstränga och lära mig mer.

Portföljen
Nu till portföljen. Sista dagen tog portföljen och börsen ett skutt ok ökade med 1.5%. Portföljen har gått upp 7.95% procent mot SIX30 Return Index som stigit 3.92% under 2014. Resultatet är jag helt nöjd med även om större delen kommer från Protector Forsikring. Betsson och Statoil har även de tickat på bra och den enda som visar någon större röd siffra är fortsatt MRG som jag funderar på att avyttra, inte för att jag tror de har goda tillväxt möjligheter utan mer att det kommer ta lång tid att realisera, fast med en direktavkastning på 4% har jag råd att vänta.

Viktiga händelser i Mars

  • Jag sålde Tele2 med en mindre förlust då jag ser uppsidan som ganska liten.
  • Öresund köptes och såldes till en vinst på 10% på två veckor (Not 1).
  • Jag köpte Fortum som justerat för inköpspris är 8.4% av min portfölj.
  • Jag fick utdelning från Awilco med 1034kr (Not 2).
  • Jag fick utdelning från Swedbank på 404kr.

Not 1: Öresund var jag osäker på när jag köpte den på substansvärde.Sedan lekte kursen raket och jag valde att sälja. Sålde egentligen för tidigt men tycker i dagsläget Öresund är för dyrt.
Not 2: Awilco är registrerad på ort i Storbritannien med väldigt låg skatt och inget skatteavtal med Sverige vilket gjorde att ingen källskatt drogs. Skatten som drogs tror jag var runt 3%.


Aktuell portfölj fördelning
Något som jag märkt under kvartalet är att jag är nöjd med att ha över 10 innehav då svängningar i portföljen blev mindre aggressiva vilket gör att jag sover bättre om nätterna. Jag kollar portföljen mer än vad jag behöver, alltså varje dag och det på empirisk studie så verkar portföljen ha mindre beta en börsen om man nu lägger vikt vid beta. Med hälften av portföljen i norska aktier klarade portföljen Krimkrisen ganska bra.

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera