2014-04-21

När ska man sälja?


Har haft lite funderingar kring när man ska sälja ett bolag. Det är mycket snack om köpkurser men det är lika viktigt att veta när och varför man ska sälja. Warren Buffet har sagt att den bästa tidshorisonten för att sälja är "Almost Never". Vilket är bra men det gäller att veta när man kan vänta för evigt eller ej. Så när ska man sälja?

Strategier
Enligt vissa utdelningsstrategier ska man sälja så fort en utdelning sänks eller uteblir. Detta är vanligare med amerikanska aktier och en fallgrop som existerar är att vissa företag kanske bara temporärt sänker eller uteblir för att sedan rulla på som vanligt. I Sverige där utdelningarna äger rum mindre sällan är det mer än minskning av utdelning som påverkar men likaså där kanske man ska vänta ett år så företag får investera i sig själva lite mer ett år för att sedan återgå till full takt (som tex. Connecta planerar att göra). Detta försöker man till stor del undvika genom att köpa företag som bedöms kunna täcka räntebetalningar utdelningar samt en ökande utdelning över en överskådlig tid. Det är även viktigt att vinsttillväxt stödjer utdelningstillväxt.

Enligt "Sann" värdeinvestering ska man sälja när bolaget blivit fullvärderat. Även här finns nackdelen att man kan lätt gå ur för tidigt då börsen är ologisk med en gnutta flockbeteende som gör att en aktie gärna övervärderas. Ett alternativ här är att sälja en del av sitt innehav vid fullvärdering men det kanske är lättare att sälja rakt av. Hur strikt behöver man vara måntro?

Tillväxt bolag bör per automatik värderas om eftersom tillväxten avtar så det är viktigt att inte betala för mycket för en tillväxt som inte finns (se 40%20år om Axis). Eftersom tillväxten börjar mattas av får man väl se om de börjat med utdelningar som är tillräckligt höga eller om man är nöjd med dem som företag. Får medge att jag har dålig koll på denna strategi men tänker mig att ett bolag blir mindre intressant eftersom ett bolagets tillväxt minskar och om inte andra värden dyker upp är det en klar säljsignal.

Ett ganska bra skäll att sälja är om man inte tror på bolaget längre. Alltså om nya rapporter eller ändringar som sker i företaget inte fyller de förväntningar man hade på bolaget. Tex. vid konstiga förvärv eller försäljningar. En indragen utdelning kanske då gör att tron man har i företaget försvinner.
Ett annat bra skäll tyckte jag var om man hittar en bättre investeringsmöjlighet så är det värt att sälja. Håller man courtage nere på under 1 % och man får 3% mer i direktavkastning och resterande fundamenta är likvärdig så kan det vara värt att byta. En fallgrop här är om man missbedömer totalavkastningen. Det blev ett förenklat exempel men hittar man ett underbart bolag till bra pris vill man hellre ha det än ok bolag.

Egna försäljningar
Nu till mina försäljningar. Tele2 trodde jag inte på långsiktigt och spekulativt kan den gå upp om den blir uppköpt men hur lång tid tar det? Addtech baserades på siffror innan split och den var egentligen redan fått sin värdering motiverad av ökningen förra året.
Öresund var jag lite osäker på när jag köpte dem då de köptes runt substansvärde. När den sedan steg 20kr på 2 veckor så tyckte jag uppsidan var begränsad vilket det visades att den var även om den gick lite högre än min säljkurs innan den gick ner igen. Funderar fortfarande på om det var helt rätt beslut men tyckte inte Öresund kunde garantera ett bra resultat och högutdelning över en längre tid. Än så länge verkar det gå bra i år med men jag vill fortfarande ha lite mer rabatt innan en investering.

Nolato köptes delvis för de hade väldigt bra avkastning på eget kapital förra året vilket delvis beror på en order som ej kommer upprepas inom deras telekom segment. Detta medför att de förmodligen kommer tjäna mindre detta året även om utdelningen kan bibehållas. De har även mycket verksamhet inom bioteknik som jag tycker har varit ganska övervärderat senaste tiden även om Nolato som underleverantör kanske inte påverkas lika hårt om något skulle påverka sektorn negativt. Summa summarum behövde jag en lägre kurs för att jag skulle betala för det bolaget. Som tur är när man gör misstag i en börs som stiger är att man kan gå i vinst även på misstagen.

Betsson gjorde ett förvärv där vinsten uppskattas öka med runt 13% och förvärvet betalades delvis av egna aktier vilket bidrog till en utspädningen på 6%. Aktien steg 30% på en månad vilket kändes väldigt omotiverat, speciellt på så kort tid. Var det rätt att sälja långsiktigt då? Var det då bättre att få 4% i utdelning i 10 år, vilket kanske blir 50% med utdelningsökning eller ta hem 30% idag för att investera i något annat som ger >5-6% och även har lite mindre nedsida. Bettson sjönk strax efter försäljning och tycker än så länge det är dyrt då effekten av deras förvärv inte är helt tydlig än.

Säljfunderingar
Just nu funderar jag på om jag ska sälja Statoil. Har fundamenta ändrats? Nej. Tror jag på bolaget fortfarande? Ja. P/E mässigt ligger den runt samma multipel som resterande globala oljebolag. Är 30% idag bättre än årets 7.8% och sedan 5.2% med 7% utdelningsökning? Kanske. Finns det bättre investeringar? Kvaerner, Atea eller Bonehur är alla utdelningsmässigt starkare men tycker o andra sidan att Statoil är ganska starka i jämförelse. Blir nog till att spara i byrålådan och sälja av om kursen flyger iväg 10-20% till.

När säljer du? Verkar jag ha missat något i mina resonemang? Feedback mottages gärna :)

4 kommentarer:

  1. Som jag ser det är det viktigaste att inte stirra sig blind på historiska kurser.

    För undervärderade bolag kan 30 % uppgång innebära att bolaget går från kraftigt undervärderat till ganska undervärderat. Att då få höjdskräck och sälja gör det väldigt svårt att få en bra portföljutveckling utan att lägga oerhört mycket jobb på att hitta nya case.

    Personligen brukar jag försöka ha perspektivet att mina investeringar är långsiktiga och att det krävs en tydlig övervärdering för att jag ska sälja. Jag är osäker på om jag sålde H&M för tidigt eller om jag borde ha minskat i Doro men det känns bra att ta det lugnt så att jag kan fokusera på att hitta nya intressanta bolag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som du förespråkar att ha bra koll på sina bolag och vad man tycker är en bra värdering. Slutade med att jag inte sålde Statoil och tycker inte det är övervärderat utan att det gått från undervärderat till en vettig nivå. Statoil avkastar dock vettigt även vid denna nivå. Gäller att veta när ett bolag är övervärderat, vet inte vilken nivå du sålde H&M på men det låter som en svår aktie att bedöma med tanke på tillväxten som är uppskattad. Hur många år tar det för dem att växa in i nuvarande värdering måntro?

      Radera
  2. En rimlig anledning till att sälja kan vara att frigöra likvider ifall man hittar en aktie som man bara "måste" köpa och inte har likvider tillgängliga för ett köp? Fast det skrev du ju...

    "Håller man courtage nere på under 1 % och man får 3% mer i direktavkastning och resterande fundamenta är likvärdig så kan det vara värt att byta. "

    Med tanke på att du skriver 1% så får det mig att undra hur små aktieaffärer du egentligen gör? Iofs skall det i detta fallet till två avslut så det blir dubbelt courtage, men min syn på det här är att man skall handla tillräckligt stora poster så man får effektiv användning av courtaget - dvs kommer upp i nivå så att det utgår procent på affären istf fast belopp. Med vissa konton (eg Avanza premium) kan detta dock kanske bli obehagligt stora handelsposter, men å andra sidan lönar sig t.ex. avanza premium sig inte om man inte handlar i tillräckligt stora poster.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Siffrorna är tagna ur luften även om de är farligt nära mina första köp men insåg snabbt att posterna behöver vara större för att både ta ut courtage och att få någon vettig avkastning. Jag tror det kommer dröja länge innan premium är relevant då man bör handla med poster på över 75000 kr regelbundet för att det ska bli vettigt. Möjligtvis om man använder sig av andra funktioner som premium erbjuder.

      Sälja för att frigöra likvider faller under om man hittar en bättre investering. Dock finns det en stor fara i bedömningen av en bättre investering som jag inte är säker på att det går att undvika helt. Vilket gör att ett bolag behöver vara signifikant bättre för att man ska vilja sälja ett befintligt innehav.

      Radera